Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2009
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www.nok.se/BR/allmlitt/9789127117396.jpg Omslagsbild alias: URL
ISBN
Antal i kö:
*00001807cam 12200505 a 4500
*00190143
*00520090122091744.0
*008080703s2009 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-27-11739-6 (inb.)$x978-91-27-11739-6
*035 $a(SE-LIBR)10919499$x10919499
*035 $a(Burlöv)68083
*035 $x10919499
*082 $a371.102
*084 $aEa
*1001 $aEgidius, Henry
*24510$aPedagogik för 2000-talet /$cHenry Egidius
*250 $a5.,omarb. uppl.
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2009
*300 $a311 s.
*850 $aLoBj
*852 $cEa
*8564 $uhttp://www.nok.se/BR/allmlitt/9789127117396.jpg$zOmslagsbild$galias: URL
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: I bokens första del skildras uppkomsten av den pedagogik som kom att prägla det sena 1900-talet. Teorier av de ledande pedagogerna presenteras. I den andra delen diskuteras hur globalisering och IT ställer speciella krav på pedagogisk verksamhet. Här redovisas också konkret hur läroplaner, undervisning, betygsättning samt kvalitetssäkring tar nya former
Förord 9 Del I Föregångare och inspiratörer 1. Självförverkligandets pedagoger 13 Banbrytaren-Jean-Jacques Rousseau 13 Hegel - en filosofisk inspiratör 22 Johan Henrik Pestalozzi 24 Friedrich Fröbel 26 Maria Montessori 28 Fri uppfostran enligt A. S. Neill och Wilhelm Reich 33 Rudolf Steiner och waldorfskolorna 35 Arnold Gesell 38 2. Frihet att bli 41 Ellen Key och barnets århundrade 42 Célestin Freinet, en fransk frihetspedagog 44 Carl Rogers, frihet att lära 46 Ivan Illich och kunskapsnätverken 49 Tim Gallwey och the new coaching 55 3. John Dewey - learning by doing 63 Eleverna, verkligheten och skolämnena 64 4. Pedagogik och samhälle 70 Karl Marx och den dialektiska materialismen 70 Émile Durkheim 73 Lev Vygotskij 76 Basil Bernstein 84 5. Kognitiv pedagogik 89 Kognitivismens framväxt 90 Jean Piaget: hur kunskap konstrueras 95 Jerome Bruner: lärandets relevans 103 6. Dialogens och reflektionens pedagogik 107 Paulo Freire 110 Reflekterande praktiker 117 Donald Schön 124 7. Intuition och tyst kunskap 132 Henri Bergson och Hans Larsson 133 Howard Gardner 134 Tyst kunskap i olika perspektiv 136 8. Förstående pedagogik 142 Didaktik i olika betydelser 143 Hermeneutik och pedagogik 145 Fenomenologi och pedagogik 152 Fenomenografi 156 Konstruktivism i pedagogiken 163 Del II Pedagogisk teori och praktik 9. Sverige i Europa, Europa i världen 169 Pedagogik för samhällsförändring 170 En ny situation för lärande och utbildning 174 Konsekvenser för pedagogiken i skola och högskola 179 10. Pedagogiska dilemman 181 Att spalta upp eller gestalta i helheter? 183 Ämnen och kurser, teori och praktik 184 Bundet kontra flexibelt lärande 187 Kunskap och kompetens eller personlig utveckling? 188 Målstyrning med förhinder 189 De lärande som subjekt eller som objekt 194 Kunskap och kunskapande, kompetens och kompetensutveckling 195 11. Lärande i en "skola utan väggar" 198 Lära på distans 199 Livslångt lärande i lärande organisationer 202 12. PBL, casemetodik och action learning 210 Vad är typiskt för PBL? 211 Casemetodik 216 Action learning 220 13. Projektarbeten och kritisk läsning 222 Projektarbetet i den progressiva pedagogiken 223 Att genomföra ett projektarbete 226 Kritisk läsning av texter 231 14. Handledningens teori och praktik 233 Handledning i ett allmänt perspektiv 235 Styrande och utvecklande handledning 244 Coaching och mentorssamtal 248 Handledning av forskning 255 Feedback som begrepp 258 Feedback av olika slag 260 15. Betygsättning, avstämning och bedömning 263 Betygsättningens våndor och dilemman 264 Examen med eller utan slutprov 272 Avstämning som pedagogisk metod 273 Avstämning, bedömning och betyg i kunskapssamhället 276 16. Kvalitetsarbete och kvalitetsutveckling 279 17. En modell för 2000-talets lärande 285 Utbildningsplanering i en pedagogik för 2000-talet 287 Litteratur 291 Register 301