Hylla
Författare/Namn
Titel God skrivutveckling : kartläggning och övningar
Utgivning, förlag, etc. Natur och Kultur, Stockholm : 2008
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003411cam 12200901 a 4500
*00190307
*00520080905110847.0
*008080330s2008 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-27-41258-3$x978-91-27-41258-3
*035 $a(SE-LIBR)10726429$x10726429
*082 $a370.155
*084 $aEaaca
*084 $aEabf.021
*1001 $aLundberg, Ingvar
*24510$aGod skrivutveckling :$bkartläggning och övningar /$cIngvar Lundberg
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bNatur och Kultur,$c2008$y2009
*300 $a112 s.
*653 $aSkrivundervisning
*653 $aSkrivutveckling
*653 $aSkrivinlärning
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: Boken presenterar fem dimensioner med olika steg för att uppnå god skrivutveckling. Skalstegen är beskrivna med exempel, vilket underlättar för läraren att avgöra hur långt eleven hunnit i de olika stadierna. De fem dimensionerna är: stavning, meningsbyggnad och textform, funktionell skrivning, skapande skrivning samt intresse och motivation för skrivning.
Förord 3 1. Varför är det så viktigt att lära sig skriva? 6 2. Varför är det svårt att lära sig skriva 10 Finns det två olika vägar in till vårt inre lexikon? 12 Kinesiska tecken ger väl innebörden direkt? 14 Fonemen är abstrakta 15 De undflyende fonemen 17 Man kan inte läsa eller skriva rent visuellt 20 Grundprinciperna för vår alfabetiska skrift 22 Barnet upptäcker skriftens särart 23 Text och tal är artskilda kommunikationsformer 25 Modalitetsskillnader 28 Kommunikation och samspel 28 Skriftens språkliga uppbyggnad är annorlunda 31 Tal och skrift har olika funktioner 33 3. Skrivandet som en kognitiv process 36 En kognitiv modell för skrivandet 37 Motivation och sociala faktorer 40 Att skriva - ett viktigt redskap för att utveckla språk och tänkande 42 Hinder för god skrivutveckling 42 4. Skrivandets flerdimensionella utveckling 48 De fem dimensionerna 49 1. Stavning - från klotter till korrekt stavning 52 Utvecklingsstegen i fråga om stavning 58 2. Meningsbyggnad och textform 60 Utvecklingsstegen i fråga om meningsbyggnad och textform 62 3. Funktionell skrivning 63 Utvecklingsstegen i funktionell skrivning 64 4. Skapande skrivning 66 Utvecklingsstegen i skapande skrivning 68 5. Intresse och motivation 69 Utvecklingsstegen för intresse och motivation 70 Kommentarer till illustrerande skrivexempel 71 Kartläggning 88 5. Skrivpedagogik 92 Några principer för undervisning i stavning 94 Något om stavningssvårigheter 95 Ska man lära sig skriva på datorns tangentbord? 96 Handskrift 97 Att lära sig skrivandets hantverk 98 Processorienterad skrivundervisning 102 Strategiundervisning och självreglering 103 Sammanfattning av allmänna principer för skrivundervisningen 107 Ordförklaringar 108 Litteratur 111