Hylla
Författare/Namn
Titel Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2009
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
ISBN
Antal i kö:
*00002425cam 12200649 a 4500
*00191390
*00520090306142858.0
*008081026s2009 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-27-41257-6$x978-91-27-41257-6
*035 $a(SE-LIBR)11202192$x11202192
*035 $a91390
*082 $a401.93
*084 $aF:dofa
*084 $aEabf.01
*1001 $aWesterlund, Monica
*24510$aBarn i början :$bspråkutveckling i förskoleåldern /$cMonica Westerlund
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2009
*300 $a192 s.
*490 0$aLärare lär
*850 $aLoBj
*852 $cF
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Kära läsare 6 1. För att börja från början 7 Språkträdet 8 2. Spraka med kroppen - ett sätt att "prata" innan man kan det 11 Kommunikation, språk och tal 13 3. Med motorik och kroppskännedom mot språket 15 Att gripa för att begripa 16 Pekgesten 17 Munnens motorik 18 Så utvecklas språkljuden 19 4. Lyssnandet - nyckeln till språket 22 Barnets lyssnande 22 Den lyssnande föräldern 26 5. Språket, synen och den betydelsefulla blickkontakten 29 Barnets blick och den vuxne 30 Se språket 31 6. Samspel - samtal 35 Tillsammans i dialog 37 Att tolka till vuxenspråk 37 Att benämna och bekräfta 38 Att imitera, upprepa och utvidga 40 Den vuxne har ansvaret 42 Hur och om vad talar vi med små barn? 42 7. Ramsor, pek- och bilderböcker - att läsa för små barn 44 Rytm och rim i ramsor 45 Från pekbok till blidberättelse 46 Berättande bilder och talande text 49 När, var och hur ska man läsa? 51 Vad säger forskningen? 53 Att bli bekant med barnens böcker 54 8. Lek som lär 56 Leendet, skrattet och leken 56 Bara på låtsas 57 Lekens betydelse för språkutvecklingen 60 9. Mer om kroppsspråk och symboliska gester 63 Tecken till tal 64 Detta talar för stödtecken 64 Att tala med tecken 66 Utseende eller rörelse 67 Använda tecken - när, hur och varför? 68 Vilka tecken ska man välja? 70 Tecken och språkutvecklingen 71 10. Ord och meningar 73 Språkpusslet 73 Från joller till ord 74 Upprepandet - barnets sätt att arbeta med språket 77 Orden blir symboler 78 Ordsamlarstadiet - en tyst period 79 De första orden 80 Egenord och vuxenlika 83 Från imitation till analys 85 Två-ordssatser 86 11. Skrika, jollra, tala 91 Utvecklingsstadier - schema 92 12. Språkbygget 94 Uppmärksamhet och koncentration 97 13. Att förstå och använda språket 99 Att berätta begripligt 100 14. Det oändliga ordförrådet 103 Skilja ut, koppla ihop och ordna 104 Behov och erfarenheter bestämmer ordförrådet 107 Nyordning i förrådet 108 Det krävs mycket arbete för att bygga ett hus 110 De viktiga "småorden" 111 15. Att bygga meningar 114 Böjningsformer 115 Att få ordning på ordföljden 116 När kan man säga att han kan? 119 Man lär sig de språk man behöver 119 16. Språkljuden - de minsta byggstenarna 121 Språkljuden gör skillnaden 121 De knepiga konsonanterna 124 Olika ersättningsljud i olika språk 129 Konsonantförbindelser 129 Konsekventa ersättningar kontra assimilationer 130 Sen eller avvikande språkljudsutveckling 132 Att prata med napp i munnen 132 "Ket" och "nan" - vanliga småbarnsord 133 Att öva eller inte öva - det är frågan 134 17. På väg mot att lära sig läsa och skriva 136 De första försöken 137 Avkodning och språkförståelse 139 Vad står det här? 140 Språklig medvetenhet 142 18. Att lyssna och att berätta 146 Skrivet språk och talat 147 Högläsning 148 Berätta, beskriv, förklara och lyssna 151 19. Populärkultur och media 155 Film, teve och video 156 Föräldrarnas ansvar 158 Dataspel 160 20. Språket sitter i hjärnan 162 Kritisk period eller känslig och optimal? 164 Språk och minne 167 Språk och kön 170 Spegelneuron 174 Det här med kärlek är viktigt! 176 21. I begynnelsen var inte ordet 178 Det handlar om att förstå 178 Instrumentella gester och gruppspecifika 179 Varför började vi prata? 181 Det är skillnad på folk och apor! 182 Litteratur 186 Referenser 188