Webbsök

Det tidiga språkbadet
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eaa
Författare/Namn
Titel
  • Det tidiga språkbadet
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2009
SAB Klassning
Upplaga
  • 1. uppl.
Omfång
  • 285 s.
Ämnesord
ISBN
  • 978-91-44-04802-4
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00002751cam 12200757 a 4500
*00191938
*00520090525105947.0
*008090329s2009    sw ||||e     |00| 0 swe
*020  $a978-91-44-04802-4$x978-91-44-04802-4
*035  $a(SE-LIBR)11359439$x11359439
*035  $a(Burlöv)70158
*035  $x11359439
*082  $a401.93
*084  $aF:dofa
*084  $aEaaca
*1001 $aLindö, Rigmor
*24514$aDet tidiga språkbadet /$cRigmor Lindö$wtidiga språkbadet
*250  $a1. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2009
*300  $a285 s.
*653  $aSpråkutveckling
*850  $aLoBj
*852  $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Behandlar pedagogik och lärande och undersöker barnets språkutveckling från födelsen och fram till skolstarten. Med inspiration från bl.a. nya zeeländsk forskning undersöker förf., med stöd i sin teoretiska framställning av språkinlärningen, hur förskolemiljön kan utformas så att alla barn ges optimala möjligheter att utveckla sina kommunikativa förmågor och får ett intresse för skriftspråkets funktioner. Förlagsinformation: Hur erövrar barn i samspel med sin omgivning sina språk och sin förståelse för skriftspråkets funktioner? Den här boken betonar betydelsen av att barn från första levnadsdagen får en rik och varierad språklig stimulans i lustfyllda sammanhang. Under de första levnadsåren läggs grunden för barnets kommunikativa kompetens. Kroppsspråk, känslospråk, talspråk och bildspråk skapar en gemensam kommunikationsbas som utvecklar barnets literacyförmågor. Det finns ett starkt samband mellan skolframgång och barns språkliga kompetenser. Därför är det nödvändigt att förskolan ger alla barn optimala möjligheter att utveckla sina kommunikativa förmågor och skapar intresse och förståelse för skriftspråkets funktioner. Med inspiration från Reggio Emilia och Nya Zeeland argumenterar Rigmor Lindö för en upplevelsepedagogik som uppmuntrar barnen till att förankra språket i egna erfarenheter. Det tidiga språkbadet vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare, men erbjuder också värdefull läsning för alla dem som på olika sätt arbetar med barn i åldrarna 0-7 år.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
L ex 1Tillgängligt Lomma vuxenavdelningF
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningF