Hylla
Titel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2009
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehåll Trädgårdsterapi - en exposé -- Trädgården som meningsskapande möjlighet -- Trädgårdsterapi skapar meningsfull tid för äldre -- Trädgårdsterapins användning inom psykiatrisk vård -- Trädgårdsterapins användning inom kriminalvården -- Trädgårdsterapi för barn och unga - disciplinering eller frigörelse?
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004913pam 12201237 a 4500
*00192279
*00520090701115124.0
*008090208s2009 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-05368-4$x978-91-44-05368-4
*035 $a(SE-LIBR)11300560$x11300560
*082 $a617.03
*084 $aVnab $2kssb/8
*084 $aQe$2kssb/8
*084 $aVm$2kssb/8
*24510$aTrädgårdsterapi /$cGunilla Nilsson (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2009
*300 $a174 s.
*5050 $aTrädgårdsterapi - en exposé -- Trädgården som meningsskapande möjlighet -- Trädgårdsterapi skapar meningsfull tid för äldre -- Trädgårdsterapins användning inom psykiatrisk vård -- Trädgårdsterapins användning inom kriminalvården -- Trädgårdsterapi för barn och unga - disciplinering eller frigörelse?
*653 $aTrädgårdar
*653 $aTerapimetoder
*653 $aPsykiatrisk vård
*653 $aKriminalvård
*7001 $aNilsson, Gunilla$4edt
*850 $aLoBj
*852 $cVn
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Kan trädgårdar läka människor? I vilka fysiska miljöer sker denna läkning, eller återhämtning, bäst? Och vad består själva terapin av? Idag anas ett växande intresse för naturens och trädgårdars betydelse för människors hälsa, välbefinnande och funktionsförmåga. Det efterfrågas forskningsresultat som visar om och i så fall hur trädgårdar kan sägas ha en läkande effekt. Att använda natur och trädgård som arbetsuppgift och terapeutiskt hjälpmedel har en lång historia. Från vård och omsorg om krigsdrabbade soldater - återhämtande vila i naturens närhet - och som en del av självhushållningen inom 1800-talets slutna psykiatriska vård. Med den nyorientering som ägt rum under de senaste 30 åren fokuseras insatserna idag mot grupper som äldre med demens och barn med olika funktionsnedsättningar. Praktisk och teoretisk utveckling består bl.a. av att identifiera vad som utmärker en terapeutisk, läkande miljö, och att utveckla olika aktiviteter som kan ha en gynnsam effekt på människors hälsa och välbefinnande. Internationellt har området trädgårdsterapi nått en relativt väl etablerad position där verksamma arbetsterapeuter, landskapsarkitekter, miljöpsykologer och socialarbetare bidrar till kunskapsutvecklingen. Boken är alltså tänkt att fungera för studenter inom flera olika discipliner på framför allt grundläggande nivå, men även avancerad nivå. Exempel utöver ovan nämnda är sjukgymnaster, sjuksköterskor, läkare, trädgårdsmästare och övriga intresserade. Se inslag med Gunilla Nilsson från Elmia Äldre 2010 arrangerad av Hälsohögskolan. Följ denna länk för att lyssna på ett inslag från Radio Jönköping om boken.
Författarpresentation 5 Förord 7 Gunilla Nilsson Inledning 9 Gunilla Nilsson KAPITEL 1 Trädgårdsterapi - en exposé 15 Patrik Grahn Inledning 15 Några historiska hållpunkter 15 Dagens situation 18 KAPITEL 2 Trädgården som en meningsskapande möjlighet 31 Bengt Börjeson samtalar med Gunilla Nilsson Inledning 31 En existentiell uppgift 32 Olika meningsskapande strategier 35 Avslutande diskussion 44 KAPITELS Trädgårdsterapi skapar meningsfull tid för äldre 47 Gunilla Nilsson Inledning 47 Även äldre personer vill bo nära park och natur 48 Trädgården - en terapeutisk miljö 54 När utevistelsen blir terapi 62 På väg mot evidens inom trädgårdsterapi? 75 KAPITEL 4 Trädgårdsterapins användning inom psykiatrisk vård 87 Gunilla Nilsson Inledning 87 Vården förändras 88 Forskning om gröna miljöer som psykosocialt förebyggande 89 Healing gardens - miljöer för återhämtande av hälsan 93 Det terapeutiska trädgårdsarbetet 105 KAPITELS Trädgårdsterapins användning inom kriminalvården 123 Gunilla Nilsson Inledning 123 Fängelset som miljö för trädgårdsverksamheter 124 Det trädgårdsterapeutiska arbetet 127 KAPITEL 6 Trädgårdsterapi för barn och unga - disciplinering eller frigörelse? 141 Gunilla Nilsson Inledning 141 Leka och lära utomhus - en halsobeframjande pedagogik 143 Att arbeta med trädgården som en terapeutisk miljö 147 Med fokus på det tradgårdsterapeutiska arbetet med barn 150 En trädgård - flera syften 169 Sakregister 173