Hylla
Författare/Namn
Titel Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2008
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00004315cam 12201165 a 4500
*00192827
*00520081106111404.0
*008080725s2008 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-05009-6$x978-91-44-05009-6
*035 $a(Bo)561841$5Bo
*035 $a(Mo)b1697311$5Mo
*035 $a(SE-LIBR)10934334$x10934334
*082 $a371.9
*084 $aEu$2kssb/8
*1001 $aAsp Onsjö, Lisa
*24510$aÅtgärdsprogram i praktiken :$batt arbeta med elevdokumentation i skolan /$cLisa Asp-Onsjö
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2008
*300 $a155 s.
*653 $aDokumentation
*653 $aIndividuella utvecklingsplaner
*653 $aElever med särskida behov
*850 $aLoBj
*852 $cEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Var femte elev i den svenska skolan är i behov av någon form av stöd. I praktiken innebär det att varje klassföreståndare skriver minst 5-6 åtgärdsprogram per termin. Arbetet med åtgärdsprogram är en verksamhet där lärare ofta känner sig osäkra och tycker att de saknar kunskaper om hur de ska gå tillväga. Hur kan ett åtgärdsprogram bli ett reellt stöd i verksamheten i stället för ännu ett papper i en pärm? Hur kan skolans dokumentation utvecklas så att den utgör ett effektivt redskap för att främja de pedagogiska förutsättningarna? Hur kan åtgärdsprogrammen bli en naturlig del i arbetet med elever i behov av särskilt stöd? Den här boken utgår från sex autentiska fallbeskrivningar där skolan upprättat åtgärdsprogram för elever med olika typer av stödbehov. Analysen visar att de arbetslag som bjuder in föräldrar och elever till en öppen dialog kring aktuella åtgärder skapar förutsättningar för en inkluderande skola där elever med olika förutsättningar och behov kan arbeta tillsammans. I boken presenteras dessutom Skolverkets allmänna råd För arbete med åtgärdsprogram. Åtgärdsprogram i praktiken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning, blivande specialpedagoger och speciallärare. Den passar också utmärkt som kursbok på skolledarutbildning samt som kompetensutveckling för verksamma lärare.
Förord 7 KAPITEL 1 Åtgärdsprogram 11 Åtgärdsprogram som en form av institutionellt samtal 13 Åtgärdsprogram idag 13 Åtgärdsprogram - reglering i styrdokument 15 Åtgärdsprogram - kort historik 18 Forskning och utvärdering om åtgärdsprogram i Sverige 18 KAPITEL 2 Åtgärdsprogram som samtal och dokumentation 21 Intertextualitet och rewording 23 Text som skriftlig representation av tal 24 På scenen - teatern som metafor för samspel 24 Det sociala spelets inramning 27 Footing - att byta position i samtalet 28 Kategorisering av elever 29 KAPITEL 3 Sex elever och deras åtgärdsprogram 31 Gustav på Granskolan - en diagnostisk praktik 32 Gustavs problembild beskrivs 34 Från problem till behov 34 Fokus på Gustavs funktionsnedsättning 35 Gustavs problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen 39 Dokumentationen diskuteras 39 Delaktighet eller avskiljning 41 Relationer till kamrater 44 En diagnostisk praktik 46 Konsekvenser av åtgärdsprogrammen 47 Ellen på Ekskolan - en dialogisk praktik 49 Ellens problembild beskrivs 51 Ellens problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen 54 Förutsättningar för Ellens delaktighet diskuteras 55 En dialogisk praktik 57 Konsekvenser av åtgärdsprogrammen 58 Ellens motoriska kompetens utvecklas för deltagande i sociala sammanhang 59 Sociala aspekter 61 Kunskapsmässiga aspekter 62 Sättet att arbeta uttrycks i åtgärdsprogrammens text 63 Nils på Norrskolan - en delegationspraktik 65 Nils problembild beskrivs 66 Nils problembild uttrycks i åtgärdsprogrammet 71 Arbetet organiseras i parallella fåror 73 En delegationspraktik 77 Konsekvenser av åtgärdsprogrammen 79 Ville på Västerskolan - en expertisinriktad praktik 80 Villes problembild beskrivs 82 Från läs- och skrivsvårigheter till dyslexi 83 Villes problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen 86 Dilemmat delaktighet eller avskiljning ventileras 87 En expertisinriktad praktik 90 Konsekvenser av åtgärdsprogrammen 91 Från isolerad färdighetsträning till kompensatoriska hjälpmedel 94 Anna på Askskolan - en omsorgsinriktad praktik 96 Annas problembild beskrivs 97 Annas problembild "medikaliseras" 98 Annas problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen 101 Inskrivningen i särskolan iscensätts i åtgärdsprogrammet 102 Allians skapas mellan föräldrar och personal 103 Samarbetets utformning diskuteras 105 En omsorgsinriktad praktik 106 Konsekvenser av åtgärdsprogrammen 107 I klassrummet eller hos specialpedagogen 108 Tobias på Tallskolan - en formalistisk praktik 111 Tobias problembild beskrivs 113 Tobias problembild uttrycks i åtgärdsprogrammen 116 Noteringar i stället för samtal 117 Kommunikationen i arbetslaget diskuteras 119 Undertecknande av åtgärdsprogrammet 120 En formalistisk praktik 121 Konsekvenser av åtgärdsprogrammen 124 I helklass eller i lilla gruppen 124 De pedagogiska åtgärderna återges i åtgärdsprogrammet 125 KAPITEL 4 Lärares arbete med åtgärdsprogram - en enkätstudie 127 Om eleverna 127 Samtalsarenan vid utarbetande av åtgärdsprogram 129 Kategorisering av elever med komplex problematik 130 KAPITEL 5 Åtgärdsprogram i praktiken 133 Kategorisering av eleven i behov av särskilt stöd 133 Det dubbla samtalet back-stage och front-stage 136 Fasadarbete i de olika arbetslagen 137 Motsättningar mellan olika institutionella behov 140 Rumslig, social eller didaktisk inkludering 141 Arbete med åtgärdsprogram i olika praktiker 145 Råd till skolor och arbetslag 147 Litteratur 151