Hylla
Författare/Namn
Titel Att vara lärare i vår tid : inspirera, handleda, undervisa, organisera och bedöma
Utgivning, förlag, etc. Natur och Kultur, Stockholm : 2005
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00006641cam 122018017a 4500
*00192877
*00520061207150520.0
*008040911s2005 sw ||||e |00| 0|swe c
*020 $a91-27-09857-5 (inb.)$x91-27-09857-5
*035 $a(Bo)484543$5Bo
*035 $a(Mo)b1564961$5Mo
*035 $a(SE-LIBR)9628617$x9628617
*082 $a371.1
*084 $aEmia$2kssb/7
*084 $aEab$2kssb/7
*084 $aEmia$2kssb/8
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aEgidius, Henry
*24510$aAtt vara lärare i vår tid :$binspirera, handleda, undervisa, organisera och bedöma /$cHenry Egidius
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur och Kultur,$c2005
*300 $a221 s.
*500 $a2. tr., 2006
*653 $aPedagogik
*653 $aBetygssättning
*653 $alärarrollen
*850 $aLoBj
*852 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
En bok om att vara lärare i dag. Författaren, lärare och psykolog, söker här ge en introduktion till modern pedagogik och ge inspiration till nytänkande för pedagoger av olika slag. Främst avsedd för yrkesverksamma och för användning på lärarutbildning och kurser i pedagogik. Annotation supplied by BTJ Sverige AB
Lärare i vår tid - ett förord 11 DEL I. PEDAGOGIKENS GRUNDPELARE 15 1. Inspiration och aktivitet 17 Väcka lust att lära 17 Faktaruta 1. Lärarna och de lärande, inlärning och lärande 18 Kognition och metakognition 19 Faktaruta 2. Motivation och emotion 20 Lärande av olika slag 21 Kunskap och kompetens 24 Glömska och försämring av färdigheter 24 Faktaruta 3. Pedagogik och pedagoger 25 Att lära genom att göra 26 Faktaruta 4. John Dewey och George Herbert Mead 27 Faktaruta 5. Kurt Lewin 29 Olika lärstilar 30 Inspirerat lärande 30 Faktaruta 6. Sokrates och Platon 32 2. Etik för lärare 35 Det pedagogiska språket 36 Nyspråk - ordens makt över tanken 38 Entydighet och mångtydighet i samhällsvetenskaperna 40 De lärande och det som ska läras 41 Hoten mot professionernas etik 42 Etiska dilemman 44 3. Verkligbeten i fokus 49 Verkligheten och mental hantering av den 50 Faktaruta 7. Lev Vygotskij, rysk psykolog med inflytande på nutida pedagogik 54 Konstruktivism och verbalism 55 Rekonstruktion och konstruktion i framtida lärande 60 Faktaruta 8. Sätt bildningen i fokus 62 Rent praktiskt - vad innebär detta för lärare i vår tid? 65 4. Vi är alla olika 68 Avvikelser 68 Likheter 70 Olika trots allt 71 Faktaruta 9. Lärstilar 72 5. Omväxling och komplexitet i lärarrollen 74 Från ämne till område, från stoff till verklighet 75 Lärare och lärande på samma plan 76 Läraren i fokus i traditionell undervisning 77 Eleven i centrum, studentcentrerad utbildning 78 Komplexitet i elevroll och lärarroll 78 Fokus på den pedagogiska triangelns alla hörn 80 Konstruktiv kongruens 81 Vad handlar del I om? 84 DEL II. LÄRARES FUNKTIONER 85 6. Handleda 87 Målinriktad handledning - vägledning och mästarlära 88 Vägledning: att vara tutor 88 Mästarlära 91 Faktaruta 10. Master learning, mastery learning och apprenticeship education 92 Handledning av adepter som arbetar självständigt 94 Faktaruta 11. Att använda tankeschemat 96 Faktaruta 12. Tankeschemats logik 97 Målfri handledning - att vara coach eller mentor 102 Coaching 104 Mentorskap 106 Samverkanslärande 107 Den handledande attityden 109 Faktaruta 13. Schema för analys av en projektplan och en projektrapport 111 Tre exempel 113 En grundskola med Freinetpedagogik 113 Ett exempel från högskolan: SI-programmet (supplemental instruction program) 114 ST - specialiseringstjänstgöring 117 Faktaruta 14. Socialkonstruktivism 121 Bli inspirerad 122 Vad det här kapitlet har handlat om 124 7. Undervisa 125 Undervisning som språkspel 126 Undervisning i den här boken 127 Läraren som undervisare 130 Formande och utvecklande undervisning 134 Några riktlinjer för undervisare 135 Nackdelar och fördelar med att undervisa 139 8. Bedöma 141 Formativ och summativ bedömning 142 Validering 143 Portföljmetoden 146 Faktaruta 15. Pedagogisk meritportfölj för lärare 147 Bedömning av vad? 148 Faktaruta 16. Fyra pedagogiska strategier 150 Mäta kunskap och värdera kunskapande 153 Reliabilitet, validitet, precision 153 Mäta och värdera 156 Från relativa betyg till kriterierelaterade 159 Faktaruta 17. Skillnader mellan G och VG 161 Provens, betygens och bedömningarnas återverkningseffekt 162 Den pedagogiska triangeln tillämpad på bedömning 164 SWOT 166 En fråga om pedagogisk etik och rättssäkerhet 167 Faktaruta 18. Bedömning av förmågan att identifiera och lösa problem 168 9. Organisera och utveckla 170 Två strategier för uppläggning av lärande och utbildning 170 Utbildning och bildning, kunskap och kompetens 171 Faktaruta 19. Olika skolkulturer i Europa 174 Läroplanskoder 176 Kunskapskod och kompetenskod 177 Ramar som begränsar och möjliggör 179 MLE - managed learning environment 180 Faktaruta 20. MLE - managed learning environment 182 Det pedagogiska rummet 184 Lärcentra och avancerat distribuerat lärande 187 Leda, organisera och förnya arbete i grupp 189 Problembaserat lärande 190 Casemetoden 192 Att vara handledare i mål- eller innehållsstyrt lärande 193 Förhållningssätt som coach eller mentor 194 Var inte rädd för att leda 195 En pedagogisk triangel för funktionen att organisera 195 10. Funktioner och roller hos lärare som väcker lust att lära 197 Debatt om lärarrollen vid mitten av 1900-talet 198 Coach, handledare, undervisare och organisatör 199 Funktionen att handleda i kombination med de övriga funktionerna 200 Studie- och träningsmaterial 201 Sammanfattning av de olika funktionerna och rollerna 202 Kunskapssamhället - utslagning eller solidaritet 205 Vad handlar del II om? 209 Att läsa vidare 210 Böcker som jag blivit inspirerad av 210 Att söka på internet 211 Fler böcker om att väcka lust att lära 212 Böcker på engelska 214 Övriga referenser som nämns inne i boken 215 Register 216