Hylla
Författare/Namn
Titel Samspel, kommunikation och utveckling : barn i behov av särskilt stöd
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2009
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003975cam 12201057 a 4500
*00193315
*00520091014135602.0
*008090219s2009 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-05249-6$x978-91-44-05249-6
*035 $a(SE-LIBR)11311066$x11311066
*082 $a155.4
*084 $aDofa
*084 $aOhfh
*084 $aEu
*1001 $aRye, Henning
*24510$aSamspel, kommunikation och utveckling :$bbarn i behov av särskilt stöd /$cHenning Rye ; översättning: Inger Lindelöf ; fackgranskning: Ingrid Sandén och Lars H. Gustafsson
*2491 $aBarn med spesielle behov.
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2009
*300 $a237 s.
*653 $aBarn psykologi
*653 $aBarn med funktionshinder
*7001 $aLindelöf, Inger$4trl
*850 $aLoBj
*852 $cDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Barn med särskilda behov är beroende av goda relationer med vuxna för sin utveckling. Vuxna som kan erbjuda individuell omsorg och möta varje barn efter sina behov vuxna med ett förhållningssätt som präglas av en väl utvecklad helhetssyn på barn. Författaren beskriver mer än 40 år av klinisk erfarenhet och internationell kunskapsutveckling på området. Särskild uppmärksamhet ägnar han de senaste årens insikter om kvaliteten i samspelet och relationen mellan vuxna och barn. Han beskriver hur avgörande dessa mellanmänskliga erfarenheter är för utvecklingen av barnens biologiska, psykosociala och psykiska potentialer.
Förord till den svenska upplagan 9 Inledning 11 KAPITEL 1 Kontakt och interaktion - deras betydelse för barns fysiska och psykiska hälsa: en introduktion 15 Början till en nyorientering 15 Fortsatt utveckling av teori och forskning 16 Kommunikation och interaktion 19 Tidig erfarenhet och centrala nervsystemets utveckling 20 Kommunikation och interaktion: förutsättningar för överlevnad och utveckling 22 Förhållandet mellan interaktionens kvalitet och barnets psykiska hälsa 23 Interaktionens kvalitet och utveckling av allvarlig psykisk störning 24 Interaktionens kvalitet och barnets fysiska hälsa 26 Barn som uppvisar generella problem med sitt välbefinnande 27 Interaktionens kvalitet och undernäring 28 Interaktionens kvalitet och barn med medfödda funktions- och utvecklingshinder 29 Sammanfattande anmärkningar 31 KAPITEL 2 Relationen mellan omsorgsgivare och barn - en psykobiologisk gemenskap 33 Utveckling av ömsesidig känslorelaterad anknytning 34 Utveckling av kommunikationen omsorgsgivare-barn 36 Den tidiga kommunikationsutvecklingen 36 Förutsättningar för utveckling av en meningsfull kommunikation 36 Utveckling av delad meningsupplevelse, begrepp och språk 38 Utveckling av sociala och praktiska färdigheter 39 Mediering avser interaktionssätt med vissa centrala kännetecken 39 Anknytning, kommunikation och mediering - integrerade kvaliteter i interaktionen mellan omsorgsgivare och barn 40 Ett vidgat perspektiv på barns utveckling 41 Psyke och soma: ett integrerat samspel 43 Kärlek som uttryck för en grundläggande positiv kraft i naturen 45 Kan kärlek och betydelsen av fysisk beröring och massage höra samman? 47 Sammanfattande anmärkningar 49 KAPITEL 3 En positiv relation - ett nödvändigt medel för utveckling 51 Barnets utvecklingsmål - att förverkliga sin potential 53 Vilka grundläggande psykosociala färdigheter behöver barn lära sig? 56 Etableringen av en relation handlar om två parter 58 Sammanfattande anmärkningar 63 KAPITEL 4 Interaktionens kvalitet och barn med primära biologiska funktions- och utvecklingssvårigheter 65 Interaktionsproblem som sammanhänger med biologiska funktionshinder 65 Den viktiga, men ofta svåra utvecklingen av kommunikation och interaktion 67 Biologiska och sociala förutsättningar - integrerade kvaliteter i barnets utveckling 70 Den psykosociala utvecklingen hos barn med funktions- och utvecklingssvårigheter 72 Från institutioner till decentraliserade insatser 73 Från professionsinriktade till familjeorienterade arbetssätt 77 Interaktion och lärande i hemmet och närmiljön 79 Att lära känna omvärlden 81 Utveckling av meningsupplevelse 82 Betydelsen av vardagslivets erfarenheter 84 Kommunikation - en förutsättning för den psykosociala och psykiska utvecklingen 85 Generella förhållanden som gäller barn med funktions- och/eller utvecklingsproblem 88 Interaktionssvårigheter hos synskadade eller blinda barn 89 Interaktionssvårigheter hos gravt hörselskadade eller döva barn 89 Interaktionsproblem i samband med motoriska funktionshinder 90 Interaktionssvårigheter hos barn med allmän psykisk utvecklingsstörning 90 Människans tidiga kroppsliga erfarenheter 91 Från signal och tecken till begrepp och språk - en interaktionsbaserad utveckling 93 Barnets medfödda förutsättningar för kommunikation och språk, och centrala nervsystemets plasticitet i tidig ålder 96 Förhållandet mellan tidiga skador på centrala nervsystemet och barnets utveckling 99 Tidiga erfarenheter - avgörande för lärande och utveckling 101 Sammanfattande anmärkningar 102 KAPITEL 5 Tidiga interaktionsinriktade insatser 107 Hjärnans tidiga plasticitet - en tid för interaktionsinriktade insatser 107 Den förebyggande effekten av positiva interaktionserfarenheter 110 Självregleringens betydelse för utvecklingen av motivation för lärande och bemästrande 112 Tidiga kroppserfarenheter 114 Barn med funktionsstörningar och betydelsen av positiva interaktionserfarenheter 114 Fysisk beröring, kommunikation och interaktion 117 Paradigmskifte - från avvikelser till resursorienterade arbetssätt 118 Hög kvalitet på interaktionen - en förutsättning för optimal utveckling hos barn i behov av särskilt stöd 122 Sammanfattande anmärkningar 126 KAPITEL 6 Interaktionens kvalitet och psykosociala svårigheter hos barn 129 Tidiga interaktionssvårigheter som inte avhjälps tenderar att kvarstanna under barnaåren 138 Barns olika förutsättningar för utveckling av interaktion 151 Barn kan från början vara mycket olika 155 Vikten av en positiv anknytning och interaktion mellan föräldrar och barn 168 Omsorgssvikt, övergrepp och interaktionsproblem 177 KAPITEL 7 Omsorgsgivarens eget behov av omsorg 187 KAPITEL 8 Barns rätt till tidig hjälp att skapa goda relationer 201 Vårt samhälles grundläggande humanistiska värderingar 201 KAPITEL 9 Det relationsinriktade perspektivet: en resumé 209 LITTERATUR 215