Hylla
Författare/Namn
Titel Från kulturkrockar till kulturmöten : affärskommunikation över kulturgränser
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Allmän
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00009430cam a2201777 a 4500
*00194031
*00520150429164619.0
*008090930s2009 sw ||||e||||||000 0|swe|c
*020 $a9789147090624
*035 $5Bo$a(Bo)464926
*035 $a(SE-LIBR)11611894
*041 $aswe
*08204$a303.482$222/swe
*084 $aBra$2kssb/8
*084 $aM$2kssb/8
*1001 $aBeckman, Christine,$d1947-
*24510$aFrån kulturkrockar till kulturmöten :$baffärskommunikation över kulturgränser /$cChristine Beckman, Jenny Forsling.
*264 1$aMalmö :$bLiber,$c2009
*300 $a216 s.$bill.$c21 cm
*500 $5Li$aPliktex.
*650 7$aKommunikation$9Fack
*650 7$aKulturgränser$9Fack
*650 7$aKulturmöten$9Fack$9Skon
*650 7$aFöretagskultur$9Fack
*650 7$aInterkulturell kommunikation$9Fack
*650 7$aBusiness culture
*650 7$aCultural differences
*650 0$aIntercultural communication
*650 0$aCorporate culture
*650 0$aCommunication
*653 $aAffärssed
*653 $aEtikettfrågor
*653 $aNationalkaraktär
*653 $aAffärskommunikation
*653 $aInterkulturell kommunikation
*698 $5Z$bSociologi
*7001 $aForsling, Jenny, $d1976-$eprimaryRightsHolder$4aut$49pu$0https://libris.kb.se/ljx16fq430ztnsr#it
*852 $hQi
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 8 DEL 1 VARFÖR ÄR UTLÄNNINGAR SÅ KONSTIGA OCH VAD KAN JAG GÖRA ÅT DET? 13 Kapitel 1 Vad är kultur? 14 Varför blir ett lands kultur som den blir? 15 Den största delen av kulturen ligger under ytan 17 Vad är kultur och vad är personlighet? 19 Kapitel 2 Vad gör jag när människor beter sig konstigt? 22 Kapitel 3 Prestationskultur kontra relationskultur 27 Är respekt att passa tiden eller att inte styras av klockan? 28 Fakta och information - en fråga om sak eller person 32 Misstag och ursäkter 35 Vad är egentligen en katastrof? 36 Hur kan Per Svensson och Roberto Lopez komma överens? 37 Kapitel 4 Prestationskultur kontra gruppkultur 38 Att inte tappa ansiktet 39 Kontakter och nätverk är allt! 44 Tradition och förfäder 46 Ödestro och andlighet 48 Temperament 51 Hur kan Per Svensson komma överens med Chan Kwok-Wen? 51 Kultursfärerna går in i varandra 52 Kapitel 5 Svensk managementkultur är exotisk! 55 Konflikträdsla och grupptillhörighet 55 Långa möten och konsensusbeslut 57 Information 59 Platta organisationer och jämlikhetssträvan 59 DEL 2 VÅRA INVANDRARKULTURER 63 Kapitel 6 Vem ska egentligen anpassa sig? 65 Anpassning och trivselkurvan 66 Ett tankeexperiment 68 Kapitel 7 Kort historik över invandringen till Sverige 70 En helt annan syn på systemet 71 Kapitel 8 Östeuropa 73 Forna Jugoslavien har en komplicerad historia 73 Relationer går före resultat 76 Formella former i arbetslivet 78 Tilltal och artighet 80 Viktigt att tanka på 81 Kapitel 9 Mellanöstern 82 Familj en och vännerna går före individen 85 De personliga relationerna ar viktiga i affärslivet och samhället 86 Artighet och gästfrihet är viktigt 89 Religionen genomsyrar hela samhället 91 Kvinnor och man 92 Viktigt att tanka på 94 Kapitel 10 Afrika 96 Olika kulturer lever parallellt på olika nivåer 97 Stammen, släkten, familjen, nationen 97 Andlig orsak - verkan 98 Döden, en del av vardagen 99 Hierarkier 101 Andra tabuämnen 103 Viktigt att tänka på 105 DEL 3 NÅGRA VIKTIGA AFFÄRSPARTNERS 107 Varför ska vi anpassa oss? 108 Kapitel 11 USA 110 Älskade, hatade USA 110 Amerikansk kultur, finns den? 111 Du är din egen lyckas smed 112 Du måste sälja dig själv 114 Amerikanska managementidéer är vanliga i Sverige 117 Kontrakt och överenskommelser - att undvika att bli stämd 120 Att arbeta mycket ger högstatus 121 Innerlighet och äkthet 122 Viktigt att tänka på 124 Kapitel 12 Tyskland 125 Två grannar med stort utbyte 125 Sexton delstater och starka regioner 126 Högstatus och fina titlar öppnar dörrar i arbetslivet 127 Hierarkisk managementkultur 129 Takt och ton 132 Att kritisera är att hjälpa 133 Information ska vara faktaspäckad och seriös - och helst skriftlig 135 Svensk kvalitet är bra, men tysk kvalitet är bättre! 136 Viktigt att tänka på 137 Kapitel 13 Storbritannien 139 Inte så lika som vi tror 139 Ett örike med olika nationaliteter och stark självkänsla 139 Artigheten ligger i de språkliga nyanserna 141 Britter är formella även om de säger "du" 143 Så funkar pubrundan 144 De gamla skolkompisarnas nätverk upprätthåller klassamhället 144 Chefen har sin egen toalett 146 Vi håller ihop mot chefen 148 Information är makt, och möten används för brainstorming 150 Ekonomi är hög status och styr alltmer 151 Kroppsliga tabun 152 Viktigt att tänka på 153 Kapitel 14 Frankrike 154 Frankrike och Sverige - ett komplicerat förhållande 154 Paris är världens centrum, eller åtminstone Frankrikes 155 Är fransmän otrevligare än andra? 155 Går fransmän över huvud taget att samarbeta med? 157 Elitism och hierarkier 158 Kommunikation och möten 161 Arbetets gång och synen på tid 166 Mentalitet - logik, system och individualism 169 Arbetet är inte allt! 172 Viktigt att tänka på 173 Kapitel 15 Brasilien 174 Optimistiska Brasilien 174 Självkänsla och framtids tro 175 Historia och struktur - det portugisiska arvet 175 Den jag möter nu är viktigare än vad som är planerat 176 Att vara social på jobbet 178 Prata ut om hur det känns i stället för att informera 179 Auktoritära managementstrukturer 180 Värme och fysisk närhet 181 Familjen är viktigast 182 Jeitinho - det lilla sättet 183 Viktigt att tänka på 183 Kapitel 16 Kina 185 Framtiden är Kinas 185 Opiumkrigen, Mao Zedung, Himmelska fridens torg och OS 2008 187 Den politiska situationen är inget ämne för middagskonversation 189 Österländsk vishet och religiositet påverkar samhället 190 Daoism - balans och hälsa 193 Konfucianismen och det stabila samhället 194 Hierarkiska företag enligt familjemodellen 195 Buddhism i stället för individualism 197 Guanxi och grupptillhörighet 198 Att gå som katten runt het gröt 200 Ett ja är inte alltid ett ja - och nej finns inte 201 Förhandling - vi tar upp det igen! 203 Artighet - en fråga om innanför eller utanför 204 Viktigt att tänka på 206 Lästips och källor 208 Om författarna 215