Hylla
Titel Engelska för yngre åldrar
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2010
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002673cam 12200697 a 4500
*00195149
*00520100401103159.0
*008090911s2010 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-05531-2$x978-91-44-05531-2
*035 $a(SE-LIBR)11597102$x11597102
*082 $a407.1
*084 $aEabfe.022
*24510$aEngelska för yngre åldrar /$cMaria Estling Vannestål, Gun Lundberg (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2010
*300 $a141 s :$bill.
*7001 $aEstling Vannestål, Maria$4edt
*7001 $aLundberg, Gun$4edt
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Även om barn och ungdomar har obegränsad tillgång till engelska via alla slags medier, är ändå engelskundervisningen i skolan den överlägset viktigaste faktorn för lärande och språkutveckling. Därför är engelskämnet beroende av lärare som behärskar en kommunikativ och funktionell engelska och som har en rik, metodisk verktygslåda att ta till. En sådan metodik tar vara på de yngre elevernas lust att lära genom drama, litteraturläsning, skapande och språkliga aktiviteter på internet och mycket annat. Denna bok är ett inspirerande språkdidaktiskt och metodiskt verktyg för lärare i engelska i de tidigare skolåren (särskilt år 3 6). Författarna beskriver bland annat hur aktuell forskning om Early Language Learning kommer till uttryck i engelskklassrummet och visar genom en mängd metodiska exempel från verksamma lärares utvecklingsprojekt hur arbetet med eleverna kan stimulera till lustfyllt lärande och språkligt självförtroende. Engelska för yngre åldrar vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolans tidigare år och lämpar sig väl som didaktisk litteratur i grundutbildning, kompetensutvecklingskurser och lokal lärarlagsutveckling. Användbara länkar med mera kommer att finnas på bokens webbplats: www.studentlitteratur.se/engelskaforyngrealdrar Webbplatsen blir klar i maj.
Förord 7 KAPITEL 1 Engelska - ett verktyg för lärande och kommunikation 9 KAPITEL 2 Perspektiv på tidigt engelsklärande 15 Alla vill lära sig engelska 17 Språk föder språk 18 Det språkliga självförtroendet 21 Det språkliga självförtroendet och fritidsengelskan 22 Att lära sig engelska via engelskan 23 Läraren har huvudrollen 25 Mer tid till engelskan 26 Hur kan elevernas motivation för språkstudier stärkas? 28 Elevers delaktighet i planering, genomförande och utvärdering 29 Behovet av en förändrad syn på engelskämnet i skolan 30 Att diskutera 31 Litteraturförteckning 32 KAPITELS Internationalisering 35 Världen i klassrummet 40 Gäster i klassrummet 41 Autentiskt material 42 Utbyten 43 Avslutande reflektioner 47 Att diskutera 47 Litteraturförteckning 48 KAPITEL 4 Tematisering och ämnesintegrering 49 Att arbeta tematiskt och ämnesövergripande 52 Engelska som världsspråk också i klassrummet 54 Vad ska bedömas? 60 Engelska - ett ämne med obegränsat innehåll 62 Att diskutera 63 Litteraturförteckning 64 KAPITELS Språkportfolio 65 Språkportfolions tre delar 67 Pedagogiska fördelar med språkportfolion 70 Språkportfolio 6-11 år 70 Språkportfolioprojekt i årskurs 4 72 Språkportfolio som stöd inom specialpedagogiken 74 Samlade lärarerfarenheter av Språkportfolio i årskurs 3-6 76 Att diskutera 77 Litteraturförteckning 78 KAPITEL 6 Att lära engelska med IKT 79 IKT i engelskundervisningen 81 Hur kan IKT användas? 82 Att komma igång 86 Projektarbete med IKT som en naturlig del - några konkreta exempel 89 Avslutande reflektioner 94 Att diskutera 95 Litteraturförteckning 96 KAPITEL 7 Barnlitteratur i det engelskspråkiga klassrummet 99 Rim och ramsor 102 Bilderböckernas möjligheter 104 Längre texter med få illustrationer 107 Avslutande reflektioner 109 Att diskutera 110 Litteraturförteckning 110 KAPITEL 8 Drama som metod i engelska 113 Elevattityder 116 Lärarattityder 117 Värma upp 118 Enkla lekar och rollspel 118 Övningar när språket bär 119 Ökat ordförråd genom drama 123 Fluency 123 Drama som inslag i tema 124 Improvisation 125 Att diskutera 127 Litteraturförteckning 127 Resursböcker om drama 128 KAPITEL 9 Att förändra och utveckla det egna språkklassrummet 129 Hur ser undervisning och lärande i engelska ut i den egna verksamheten? 132 Planering av ett utvecklingsprojekt i mindre skala 133 Vilken ny kunskap har utvecklingsprojektet genererat? 135 Engelskämnet och framtiden 136 Att diskutera 137 Litteraturförteckning 138 Register 139