Hylla
Författare/Namn
Titel Läsningens psykologi och pedagogik
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Lär omedel Stockholm : 2010
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003129cam 12200853 a 4500
*00195524
*00520100406142740.0
*008091004s2010 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-27-41956-8$x978-91-27-41956-8
*035 $a(SE-LIBR)11614815$x11614815
*035 $a95524
*082 $a370.155
*084 $aEaaca
*084 $aEue
*1001 $aLundberg, Ingvar
*24510$aLäsningens psykologi och pedagogik /$cIngvar Lundberg
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Lär omedel$c2010
*300 $a189 s :$bill.
*490 0$aLärare lär
*653 $aläsinlär ning
*653 $adyslexi
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 KAPITEL 1. Vad är läsning? 9 Det utvidgade textbegreppet 10 Bokens uppläggning 12 När tillkom skriften? 13 Sammanfattning 21 KAPITEL 2. Barnets tidiga steg mot språk och läsning 23 Modersmålets byggstenar 23 Samordnad uppmärksamhet 24 Ordförrådets utveckling 25 Att frigöra sig från här och nu 29 Barnets tidiga möten med skriftspråket 30 Högläsningens betydelse 32 Sammanfattning 35 KAPITEL 3. Den alfabetiska kodens magi 37 Vad är ett fonem? 37 Segmenteringsproblemet 39 Man kan inte skriva som man talar 42 Fonetisk skrift 44 Stadier i den tidiga läsutvecklingen 45 Finns det två vägar in i lexikon? 61 Är det lättare att lära sig läsa på vissa språk och svårare på andra? 65 Läsningens fem utvecklingsdimensioner 68 Ögonrörelser vid läsning 69 Snabbläsning 71 Sammanfattning 76 KAPITEL 4. Läsförståelse 79 Läsförståelse har flera olika sidor 80 Inferenser eller att läsa mellan raderna 82 En sammanfattande modell 83 Textbindning 85 Text och bild 86 Mer om begreppet schema 89 En enkel syn på läsning 91 Att bli medveten om sin egen förståelse 92 Vad är lättläst? 95 Sammanfattning 96 KAPITEL 5. Om läsundervisning 99 Vilka möjligheter finns att förbättra läsundervisningen 100 Undervisningsmetoder 103 Form och innehåll 107 Allmän strategi for det pedagogiska arbetet 108 Kan läsundervisning komma i gång redan i förskolan? 110 Övningar i fonologisk medvetenhet i förskolan 113 Före förskoleklass 117 Den fortsatta läsundervisnmgen 118 Nivågraderade texter 119 Barn är olika 120 Mängden läst text är avgörande 121 Upprepad läsning 122 Att lyssna till inläst text 125 Datorbaserad läsning 125 Undervisning i läsförståelse 126 Sammanfattning 130 KAPITEL 6. Dyslexi och lässvårigheter 131 Några fall av lässvårigheter 133 Vad är egentligen dyslexi? 136 Svårigheter att hantera språkljud 137 Den fonologiska svagheten behöver inte ha med intelligens att göra 139 Dyslexi - en fråga om bristfällig perception? 143 Dyslexin neurobiologiska bas 144 Dyslexins genetiska bakgrund 148 Dyslexi och dyskalkyli - hänger de ihop? 153 Dyslexi och ADHD 156 Uppgiftsorientering 158 Sambandet mellan beteendestörningar och lässvårigheter 160 Vad är orsak och vad är verkan? 161 Kan man hjälpa lässvaga och utsatta ungdomar att nå god läsförmåga? 163 Diagnos eller kartläggning 164 Mottaglighet för undervisning 167 Finns det olika undergrupper av inlärningsproblem? 168 Instrument och hjälpmedel för att kartlägga lässvårigheter 169 Pedagogiska insatser 170 Informationsteknologi (IT) och lässvårigheter 172 Det handlar om självbild 174 Sammanfattning 175 Litteratur 177 Register 182