Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2010
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00196292
*00520220909082645.0
*008100414s2010 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144062167
*035 $a(OCoLC)636395423
*035 $a(SE-LIBR)11812620
*041 $aswe
*082 4$a300.723$222
*084 $aOa:dd$2kssb/8
*1001 $aTrost, Jan,$d1935-2018
*24510$aKvalitativa intervjuer /$cJan Trost.
*250 $a4., [omarb.] uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2010
*300 $a165 s.$c23 cm
*500 $a3. tr., 2011
*650 7$aKvalitativ metod
*650 7$aIntervjuer
*650 2$aInterviews
*650 7$ainterviews
*650 7$asocial sciences
*650 7$amethods
*653 $aForskningsmetodik
*653 $aKvalitativ metod
*653 $aIntervjuteknik
*852 $cOa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Detta är en lärobok om hur man genomför kvalitativa intervjuer. Här får du som läsare kunskap om när man bör använda kvalitativa intervjuer och hur man på bästa sätt genomför dessa. En stor del av boken ägnar författaren åt det praktiska genomförandet. Etiska spörsmål, urvalsprinciper samt frågor om reliabilitet och validitet behandlas grundligt. Samtidigt resonerar han kring frågor om tystnadsplikt, klädselns betydelse och om användandet av ljud- och bildinspelning vid intervjun. I boken behandlas även narrativer och fokusgruppsintervjuer och författaren ger råd om hur man bör agera när man intervjuar barn respektive vuxna. I denna fjärde omarbetade upplaga finns ett nyskrivet kapitel om det teoretiska perspektiv som ligger bakom de råd och synpunkter som diskuteras i boken. I övrigt är texten reviderad i förhållande till användares kommentarer. Boken vänder sig i första hand till studenter vid universitet och högskola i såväl grund- som forskarutbildning. Den är också lämplig för alla yrkesgrupper där samtal är en viktig del av arbetet.
Förord till den fjärde upplagan 9 KAPITEL 1 Teoretisk bakgrund 11 Definitionen av situationen 12 Social interaktion 16 Symboler 17 Vi är aktiva 18 Vi agerar i nuet 22 KAPITEL 2 Kvalitativ och/eller kvantitativ? 25 Vad är kvalitativ och kvantitativ? 25 Kvalitativ eller kvantitativ? 31 Grundad teori 35 KAPITEL 3 Olika slag av intervjuer 39 Standardisering och strukturering 39 Olika datainsamlingsmetoder 42 Narrativer 48 Kvales InterView och hans sju stadier 50 KAPITEL 4 Allmänt om intervjuer 53 Inledning 53 Att intervjua barn 59 Tystnadsplikt 61 Plats för intervjun 65 Samkönade eller olikkönade intervjuare 66 En eller två intervjuare 66 En eller flera intervjuade 67 Vad kan man fråga om? 68 Intervjuguide 71 Ljudupptagare? 74 Anteckningar 77 Klädsel 77 Allmänt uppförande och ovanor 78 Vem intervjuar? 78 KAPITEL 5 Dags att intervjua 81 Första kontakten 81 De första frågorna 84 Subjekt-subjektrelation 91 Solidariska intervjuer 92 Titta på den du talar med 94 Var ärlig! 95 Enkla och raka frågor 95 Skräck för tystnad 97 Provocerande frågor 98 Hypotetiska frågor 98 Retrospektiva frågor 99 Tala med bönder på böndernas sätt och med lärde män på latin 102 "Varför?" 102 Andra små ord 104 Påstå inte, föreslå inte - fråga! 105 Sammanfatta ej 106 "Vad tycker du själv?" 106 Att vara tillåtande 106 "Jag förstår" 107 Tag inget för givet! 109 Vem är expert på vad? 111 Avsluta intervjun 111 Skall den intervjuade läsa utskrift och/eller tolkningar? 112 Utlova rapport till den intervjuade? 112 KAPITEL 6 Anställningsintervjuer 115 Traditionella anställningsintervjuer 115 Alternativa anställningsintervjuer 118 KAPITEL 7 Etik 123 KAPITEL 8 Reliabilitet och validitet eller trovärdighet? 131 KAPITEL 9 Urval 137 Hur gör jag urvalet av intervjupersoner? 137 Hur stort skall urvalet vara? 143 KAPITEL 10 Vad göra med allt material? 147 Analysera och tolka materialet 147 Skriv rapport eller uppsats 156 Referenser 159 Person- och sakregister 163