Hylla
Författare/Namn
Titel Att samtala med barn : genom att lyssna med fyra öron
Utgivning, förlag, etc. Natur och Kultur, Stockholm : 2010
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003675cam 12200961 a 4500
*00196554
*00520100610113529.0
*008091129s2010 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-27-12128-7 (inb.)$x978-91-27-12128-7
*035 $a(SE-LIBR)11700863$x11700863
*082 $a155.4
*084 $2kssb/8$aDofa
*084 $aDoef
*1001 $aEllneby, Ylva
*24510$aAtt samtala med barn :$bgenom att lyssna med fyra öron /$cYlva Ellneby, Barbro von Hilgers ; illustration: Jenny Bryant ...
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur och Kultur,$c2010
*300 $a195 s :$bill.
*653 $abarn
*653 $aSamtalsmetodik
*653 $akommunikationspsykologi
*7001 $aHilgers, Barbro von
*850 $aLoBj
*852 $hDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Boken riktar sig till alla som dagligen pratar med barn. Om hur man som vuxen kan lyssna och hur man kan reagera, svara och visa att man lyssnar och förstår. Även om hur ett samtal med ett barn kan startas, hållas igång, fördjupas och utvecklas. TPB:s talboksannotation: En vägledning i hur samtal med barn kan startas, utvecklas, fördjupas och hur viktigt småprat är i vardagen. Författarna diskuterar hur man som vuxen kan lyssna med vad de kallar &"fyra öron&". Genom att ställa öppna frågor kan man hjälpa barnet att hitta lösningar på ängslan, oror och rädsla. Författarna är förskollärare och specialpedagog respektive barn- och ungdomspsykoterapeut
Inledning 7 Finns det ett recept på ett lyckat samtal? 8 Fyra öron-modellens uppkomst 11 KAPITEL 1 Barns språkliga och kommunikativa utveckling 13 Samspel 14 Språkutveckling kan se olika ut 75 Prata som på radio - inte som på teve 19 Kommunikativ kompetens 20 KAPITEL 2 Presentation av en samtalsmodell 23 Vad menas då med att kunna lyssna? 25 Ibland är du sändare - ibland är du mottagare 26 Renodlad hörsel 35 Vilken örontyp är du? 36 Tonen bestämmer musiken 38 Vilken inställning har du? 40 KAPITEL 3 Appellspråk och raka budskap 42 När barn frågar vad de inte menar 42 Att kommunicera indirekt 43 Sublima budskap 45 Varför använder vi appeller? 47 Raka budskap 49 KAPITEL 4 Kommunikation i förskolan 52 Pedagog - ett kommunikationsyrke 52 Förändringsarbete i förskolan 55 Att samtala med barn i grupp 57 Öronen finns med överallt - även i förskolevärlden 58 KAPITEL 5 Hur du kan lyckas (eller misslyckas) i samtal 64 Att känna sig trygg 64 När samtal havererar 67 Att spegla det som sägs 75 Tio goda råd för ett lyckat samtal 77 KAPITEL 6 Självkänsla och självförtroende 82 Att stärka självkänslan 82 Förutsättningar för en god självkänsla 83 Att bygga självkänsla genom handling och samtal 93 Små stärkande uppdrag 94 Fyra öron-modellen och självförtroendet 104 Att omsätta teori i praktiken 106 KAPITEL 7 Vardagskonflikter 109 Från lugn till storm 109 Barn testar gränser 111 Konsten att gräla utan att "sänka" barnet 112 Konflikter uppstår inte ur tomma intet 113 Olika orsaker till aggressivt beteende hos barn 115 Hur gör man då? 122 Att skilja på person och handling 124 Att använda jag-budskap 125 KAPITEL 8 Samtal i kriser och förändringar 127 Vad är problemet? 127 Freja har ett bekymmer 128 Samtal, skuld och konsekvens 141 Förändring och konflikt 142 Tid att bearbeta 143 Plötsliga kriser inom familjen 144 Att vara rädd 146 Hur kan jag tala med barnet om rädsla? 148 KAPITEL 9 Samtal om döden 154 Vissa samtal är svårare än andra 154 Ta det säkra före det osäkra 157 Att förstå kan vara svårt 159 Döden som tabu 162 Samtal kan ge tröst 164 Sakligt eller emotionellt 165 Barn är konkreta 167 KAPITEL 10 Att få till stånd ett samtal 169 Kommunikation eller utbyte av information? 169 Vilket öra? 172 Att möta barn i deras intressevärld 174 Att ge information 177 Att inhämta information från barn 179 Fråga som fråga - vad är skillnaden? 181 Några ord om småprat 190 Far- och morföräldrar som samtalspartners 191 Avslutningsvis 193 Litteratur 195