Hylla
Författare/Namn
Titel Literacy : i familj, förskola och skola
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2008
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00005233cam 12201429 a 4500
*00196918
*00520090122081505.0
*008080606s2008 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-04850-5$x978-91-44-04850-5
*035 $a(SE-LIBR)10899488$x10899488
*035 $a(Mo)b1696294
*035 $a(Burlöv)74943
*035 $x10899488
*082 $a370.155
*084 $aEaaca
*084 $aF:dofa
*1001 $aFast, Carina
*24510$aLiteracy :$bi familj, förskola och skola /$cCarina Fast
*250 $a1. uppl
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2008
*300 $a168 s.
*653 $aSpråkinlärning
*653 $aläsinlärning
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Vad motiverar barn till att läsa och skriva? Vad och var läser de? Förf. följer sju barn ur olika sociala, kulturella och religiösa miljöer för att se i vilka sammanhang barnen möter och själva praktiserar läsande och skrivande i hemmet. Vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år men också forskare inom ämnet. Förlag: Studentlitt., 2008 Förlagsinformation: Vad motiverar barn till att läsa och skriva? Vad och var läser de? För vilka ändamål ska barn lära sig att läsa och skriva? Vilka läsare och skrivare vill vi ha? I den här boken låter författaren Carina Fast oss följa sju barn ur olika sociala, kulturella och religiösa miljöer för att se i vilka sammanhang barnen möter och själva praktiserar läsande och skrivande i hemmet. I vilken mån får barnen användning av sina erfarenheter och kunskaper i förskolan och skolan? Författaren beskriver hur de textvärldar som barn växer upp i idag, inte minst inom populärkultur och nya medier, bidrar till barns literacyutveckling. Men hon diskuterar också varför det är så viktigt att skolan i sin undervisning öppnar sig mot det samhälle som den befinner sig mitt i och skapar en kontinuitet i barns lärande. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år men också till forskare inom ämnesområdet.
KAPITEL 1 Inledning 7 KAPITEL 2 Kristoffer skriver önskelista 11 KAPITEL 3 Sju barn och deras familjer 15 Etnografi 15 Val av barn och familjer 16 Arbetssätt 17 Fältdagbok 18 Intervjuer 18 Presentation av barn och familjer 18 Linnea 18 Oskar 20 Yael 21 Sara 23 Hamude 25 Kristoffer 26 Mini 28 Bostadsområden 30 Texter i den yttre miljön 32 KAPITEL 4 Olika sätt att se på läs- och skrivinlärning 35 Formell undervisning 35 ; Emergent literacy 38 Literacy 39 Svensk översättning av ordet literacy 40 Vad står literacy för? 41 Literacy event och literacy practice 46 Literacies 48 KAPITEL 5 Familjens betydelse 49 Habitus 49 Family literacy 51 Traditioner 53 Mor och farföräldrar 56 Syskon 58 Texter i den inre miljön 59 Tvåspråkighet 61 Religion 62 Läs- och skrivaktiviteter i samband med högtider och födelsedagar 65 KAPITEL 6 Fantasi och lek 69 Fantasi, kreativitet och lek 70 Leksaker 71 Pokémon 72 Barbie och liknande dockor 74 Pedagogiska leksaker 75 Barn som konsumenter 76 Leksakskataloger 79 KAPITEL 7 Vägar in i skriftspråket 85 Berättande 86 Bilder 88 Högläsning 90 Lek med språket 91 Serier 93 Film och video 94 Datorer 95 Musik 96 Eget ritande och skrivande 98 Literacy och identitet 103 KAPITEL 8 Populärkultur 105 Begreppet populärkultur 105 Vuxnas betänkligheter - gemenskapen med kamrater 107 Läsande och skrivande i samband med populärkultur 109 KAPITEL 9 Nya medier 113 Multimodala texter - ett nytt sätt att läsa och skriva 114 Insiders - Outsiders 115 Föräldrarnas inställningar 116 KAPITEL 10 Förskola och skola 121 Vem har rätt att tala? 121 Läsande och skrivande i förskola och skola 123 Bryggor mellan hem och förskola och skola 126 Pedagogernas syn på populärkultur och nya medier 128 Leksaker 128 Datorer 131 Att läsa och skriva bakom ryggen på lärarna 133 KAPITEL 11 Barns textvärldar som potential i undervisningen 137 Ett tredje område 138 Critical literacy 139 Vad kan då göras? 140 Samtala 140 Ordna utställningar 141 Skriva 143 Använda datorer 145 Utgå från bilder 147 Se och samtala om film 148 KAPITEL 12 Slutord 151 Referenser 155 Illustrationer i barnböcker: 163 Person- och sakregister 165