Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel ADHD : att leva utan bromsar : en praktisk vägledning
Utgivning, förlag, etc. Natur & kultur, Stockholm : 2010
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*00197009
*00520230615125952.0
*008100716s2010 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789127121560$qinb.
*035 $a(SE-LIBR)11888213
*0411 $aswe$heng
*08204$a618.928589$222
*084 $aVlad$2kssb/8
*1001 $aKutscher, Martin L.
*24010$aADHD .$lSvenska
*24510$aADHD :$batt leva utan bromsar : en praktisk vägledning /$cMartin L. Kutscher ; illustrationer: Douglas Puder ; översättning: Bitte Wallin ; [fackgranskning och viss bearbetning av den svenska utgåvan: Henrik Pelling].
*250 $a1. utg.
*264 1$aStockholm :$bNatur & kultur,$c2010
*300 $a224 s.$bill.$c24 cm
*500 $5Li$aPliktex.
*650 7$aBarn med adhd
*650 2$aAttention Deficit Disorder with Hyperactivity
*653 $aADHD
*653 $aBarn
*653 $aUngdomar
*7001 $aWallin, Bitte,$d1959-$4trl$0https://libris.kb.se/lvkwwvqqjlzb7v5w#it
*852 $cVl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: En handledning för föräldrar, anhöriga och yrkesverksamma som arbetar med barn som har ADHD. Författaren, neurologen Martin L. Kutscher beskriver diagnoserna och fokuserar på att hitta lösningar på svårbemästrade situationer. Viktigast är att se allt ur ett positivt perspektiv, att ta det lugnt och att upprätta en tydlig struktur. Boken innehåller verkliga exempel och avslutas med ett kapitel som barnen ska läsa själva
Introduktion 13 Den viktigaste segern är att familjen håller ihop 13 Kapitel 1 ADHD - ett isberg som rymmer fler problem än vi tror 17 Vi har missat det viktiga 17 Omdefiniera ADHD till att innefatta exekutiv dysfunktion 18 Vilka slags problem uppstår vid ADHD? 24 "Kommer det att gå bra?" - på vägen mot behandling av ADHD 53 Snabbtest: Vad vet du om exekutiva funktioner? 54 Kapitel 2 Regel nummer ett: Ha ett positivt förhållningssätt 58 Dåliga och goda nyheter 58 Ha ett positivt förhållningssätt 59 "Få en kick" av ditt barn 60 Ge positiv respons när du kan 60 Bevara en positiv stämning genom att ändra kurs innan problemet blir ett faktum 61 Försök förstå först - reagera sedan 61 Förstå orsakerna bakom barnets beteende 61 Ha ett funktionshinderperspektiv 63 Minimera frustrationen genom att se realistiskt på ditt barn varje dag 65 Tolka inte problematiska beteenden som personliga förolämpningar 66 Förlåt dig själv varje dag 66 Se till att relationskontot står på plus 67 Ta inte på dig rollen som elak polis 67 Minimera konflikterna genom att bortse från skuldfrågan 68 Bestraffningar syftar inte till att skada utan till att påverka ditt barns framtida beteende 68 Undvik aggets ekorrhjul 69 Avstå från det som inte fungerar 70 Undvik "de fyra dödssynderna" 71 Förebygg lögner 72 Påverka beteendet genom belöningar 73 Kom ihåg att en del av det jobbiga beteendet hos ett barn eller en tonåring är fullt normalt 74 Läs om den här boken, och andra texter, med jämna mellanrum 74 Huvudprinciper för att hantera ADHD 75 Förutsättningarna för att lyckas är goda 77 Snabbtest: Lögner 78 Kapitel 3 Regel nummer två: Bevara lugnet 82 Den som är överväldigad kan inte tänka klart 82 Huvudregel nummer två: Bevara lugnet 83 Samarbetsbaserad problemlösning 91 Snabbtest: Bevara lugnet - "hål i väggen"-index 101 Kapitel 4 Regel nummer tre: Håll ordning och andra lösningar för skolarbetet 105 Oordning finns i praktiken inbyggt i definitionen av ADHD 105 Tolka inte oordning som ett tecken på att barnet inte bryr sig 106 Ett barn med funktionshinder kan inte "klara sig själv så gott det går" 107 De fem viktigaste åtgärderna för bättre ordning 108 För över anteckningarna om hemuppgifter till ett tidsschema 112 Ge kontinuerligt stöd för att ge barn chansen att träna på åtgärderna 113 Ge barnet möjlighet att göra uppgifter i efterhand 113 Lärare och föräldrar behöver ha kontakt 115 Att missade uppgifter hanteras på rätt sätt är en hjälp för föräldrarna 115 Fler insatser till stöd för elever med ADHD 115 Uppmuntra användning av ordbehandlare 120 Snabbtest: ADHD och skolan 122 Kapitel 5 Regel nummer fyra. - Håll processen i gång 125 De vet redan vad de ska göra - de kan bara inte göra det 125 Ge hjälp med det som inte fungerar i den stund när det behövs 126 Spänn upp ett skyddsnät 127 Ha tålamod - se det på 50 års sikt 129 Kapitel 6 Läkemedelsbehandling vid ADHD 130 Reflektioner kring läkemedelsbehandling av barn 131 Hur fungerar läkemedel vid ADHD? 135 Vilken nytta gör läkemedelsbehandling? 136 Vilka biverkningar har centralstimulerande läkemedel? 137 Olika typer av centralstimulerande läkemedel 141 Andra preparat för behandling av ADHD 144 Kapitel 7 Till dig som är ung 147 Vad har hänt med mina bromsar? 147 Varför märker jag inte att det håller på att gå galet? 149 Vilka andra saker kan man ha problem med om man har ADHD? 150 Vad kan man göra åt det här? 151 Kapitel 8 Sammanfattning 155 Vi har missat det viktiga 155 Omdefiniera ADHD till att innefatta exekutiv dysfunktion 156 Vilka slags problem uppstår vid ADHD? 160 Icke-medicinsk behandling av ADHD 179 Regel nummer ett: Ha ett positivt förhållningssätt 179 Regel nummer två: Bevara lugnet 186 Regel nummer tre: Håll ordning 188 Regel nummer fyra: Håll processen i gång 192 Läkemedelsbehandling vid ADHD 193 De viktigaste principerna 194 Slutord: Kommer det att gå bra? 197 Appendix 1: Checklista för barnets beteende 199 Appendix 2: Index för exekutiva funktioner hos barn (ChIEF) 201 Appendix 3: Läs vidare 204 Referenser 212 Om författaren och illustratören 216 Register 218