Webbsök

Barn utvecklar sitt språk
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • F
Titel
  • Barn utvecklar sitt språk
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2010
SAB Klassning
Upplaga
  • 2. uppl.
Omfång
  • 296 s.
Medarbetare
ISBN
  • 978-91-44-06743-8
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00003320cam 12200889 a 4500
*00197304
*00520100927144037.0
*008100812s2010    sw ||||e     |00| 0 swe c
*020  $a978-91-44-06743-8$x978-91-44-06743-8
*035  $a(SE-LIBR)11893803$x11893803
*082  $a401.93
*084  $aF:dofa
*24510$aBarn utvecklar sitt språk /$cLouise Bjar, Caroline Liberg (red.)
*250  $a2. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2010
*300  $a296 s.
*7001 $aBjar, Louise$4edt
*7001 $aLiberg, Caroline$4edt
*850  $aLoBj
*852  $cF
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? I denna bok beskriver 15 forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar både den normala första- och andraspråksutvecklingen och den utveckling som påverkas av olika hinder, som t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola Förlagsinformation: Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. ANDRA UPPLAGAN

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningF
L ex 1Tillgängligt Lomma vuxenavdelningF