Hylla
Titel Barn utvecklar sitt språk
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2010
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003320cam 12200889 a 4500
*00197304
*00520100927144037.0
*008100812s2010 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-06743-8$x978-91-44-06743-8
*035 $a(SE-LIBR)11893803$x11893803
*082 $a401.93
*084 $aF:dofa
*24510$aBarn utvecklar sitt språk /$cLouise Bjar, Caroline Liberg (red.)
*250 $a2. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2010
*300 $a296 s.
*7001 $aBjar, Louise$4edt
*7001 $aLiberg, Caroline$4edt
*850 $aLoBj
*852 $cF
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? I denna bok beskriver 15 forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar både den normala första- och andraspråksutvecklingen och den utveckling som påverkas av olika hinder, som t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola Förlagsinformation: Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. ANDRA UPPLAGAN
Förord till andra upplagan 7 Presentation 9 Bokens kapitel 9 Bokens författare 13 KAPITEL 1 Språk i sammanhang 17 Louise Bjar och Caroline Liberg Språk och kommunikation 18 Språkliga funktioner 19 Språklig socialisation 21 Litteratur 27 KAPITEL 2 Barndomen - en kritisk period för språkutveckling? 29 Niclas Abrahamsson och Kenneth Hyltenstam Vad är en kritisk period - och varför är den kritisk? 30 Genie - det förbjudna experimentet 34 Andraspråksinlärning - ett rimligare experiment 40 Exceptionella vuxna andraspråksinlärare - det ultimata experimentet? 45 Infödd slutnivå - eller "bara" nästan? 48 Slutord 51 Litteratur 53 KAPITEL 3 Barns tidiga språkutveckling 57 Sven Strömqvist Vad krävs av en teori om barns språkutveckling? 58 Språket börjar ta form i spädbarnsåldern 59 Ordförrådsspurten, analys och böjningsmorfologi 62 Strukturen hos barns tidiga yttranden 66 Att tala om spatiala relationer 67 Samtalsfärdigheter och textutveckling 69 Litteratur 71 KAPITEL 4 Samtalskulturer - samtal i utveckling 77 Caroline Liberg Olika former av samtal 77 Samtal och språklig utveckling 84 Sammanhang och ämnen i utveckling 84 Likheter och skillnader 95 Slutord 96 Litteratur 97 KAPITEL 5 Orden tar form - om barns uttalsutveckling 101 Louise Bjar Fonetik och fonologi 101 Barns uttalsutveckling 109 Erik - en fallstudie 119 Slutord 122 Litteratur 122 KAPITEL 6 Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv 125 Monica Axelsson Kommunikativ språkförmåga 126 Specifika drag i inlärarspråket 129 Vardagsspråk och skolspråk 139 Litteratur 144 KAPITEL 7 Svenska som andraspråk och kulturmöten 151 Ulf Fredriksson och Karin Taube Stora skillnader bland barn och ungdomar med invandrarbakgrund 152 Kulturmöten 153 Skolprestationer bland elever med invandrarbakgrund 155 Hur kan hem och skola stödja den språkliga utvecklingen bland elever med invandrarbakgrund? 164 Slutord 165 Litteratur 166 KAPITEL 8 När samspelet inte fungerar - pragmatiska problem hos barn 171 Ulrika Nettelbladt och Christina Reuterskiöld Wagner Vad är pragmatik? 172 Hur kan man hjälpa barn med pragmatiska problem? 182 Björn - en fallstudie 183 Litteratur 189 KAPITEL 9 Att bedöma barns språk och kommunikation 193 Kristina Hansson Gustav - en fallstudie 193 Charlotte - en fallstudie 196 Språkstörning hos barn 200 Litteratur 210 KAPITEL 10 Möten i skriftspråket 215 Caroline Liberg Skrift och skriftspråk 216 Barns möten i skriftspråkets värld 219 Barnets läs- och skrivutveckling 230 Slutord 232 Litteratur 232 KAPITEL 11 Elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi 239 Ingrid Häggström Vad skiljer läs- och skrivsvårigheter och dyslexi åt? 239 Dyslexi vad är det? 241 Hur yttrar sig läs- och skrivsvårigheter? 245 Att förebygga med hjälp av språklekar 247 Betydelsen av att fånga upp de lässvaga 249 Läsning och skrivning utifrån elevernas intressen 251 Litteratur 252 KAPITEL 12 Bokstavsbarnen och bokstäverna 255 Barbro Bruce Kommunikation i tal och skrift 256 ADHD och språkstörning 262 Pedagogiska åtgärder 264 Pelle och Lisa - två exempel 267 Slutord 275 Litteratur 276 KAPITEL 13 Språkstörningar i tal och skrift 279 Kerstin Nauclér och Eva Magnusson Martin och Patrik - två fallstudier 280 Slutord 290 Litteratur 291 Bilaga 296