Hylla
Författare/Namn
Titel Se mig som jag är : om särbegåvade barn i skolan
Utgivning, förlag, etc. Argument, Varberg : cop 2010
SAB Klassning
Omfång
ISBN
Antal i kö:
*00001020cam 122003137a 4500
*00197316
*00520100917122157.0
*008100916s2010 sw ||||e |00| 0|swe c
*020 $a978-91-7315-300-3$x978-91-7315-300-3
*035 $a(SE-LIBR)11912231$x11912231
*082 $a153.9
*084 $aDoec$2kssb/8
*084 $aDofa$2kssb/8
*084 $aEab.075$2kssb/8
*1001 $aWallström, Camilla
*24510$aSe mig som jag är :$bom särbegåvade barn i skolan /$cCamilla Wallström
*260 $aVarberg :$bArgument,$ccop 2010$y2010
*300 $a102 s.
*850 $aLoBj
*852 $cDoe
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Hur kan det komma sig att särbegåvade elever med en IQ på över 120 ofta får problem i skolan? Istället för att utvecklas till sin fulla potential blir dessa barn ofta &"klassens bråkstakar eller tysta och inåtvända. För att passa in väljer de att dölja sin förmåga.I Se mig som jag är skriver Camilla Wallström bland annat om den utbredda missuppfattning som säger att begåvade barn klarar sig alltid . Forskning och erfarenheter visar att de särbegåvade barnen har lika stort behov av lärarstöd som de elever som behöver extra hjälp för att uppnå målen.I boken kan vi läsa om:Vad är särbegåvning?Hur känner vi igen ett särbegåvat barn?Hur kan skolan stötta och stimulera dessa barn?Vad skiljer särbegåvade elever från högpresterande elever?Se mig som jag är innehåller också flera livsberättelser där särbegåvade vuxna människor delar med sig av sin uppväxt och skoltid. Det är starka röster från en ofta glömd och förbisedd grupp människor.
Förord 6 Inledning 8 Fredrik, 32 år - Det goda exemplet 10 Särbegåvning 17 Vad innebär särbegåvning? 17 Mäta intelligens 17 Inga nobelpristagare 19 10 000-timmarsregeln 19 Normalkurva 20 Tristess och utanförskap 21 Bredare definition 21 Det särbegåvade barnet 23 Gemensamma drag 23 Kamratrelationer 24 Sammantagen bild 25 Högpresterande och särbegåvade 26 Kan svaret - ställer frågor 26 Hanna, 47 år - Klassens bråkstake 29 Att dölja sin förmåga 35 Underpresterande begåvningar 35 Två val 35 Motivation 36 Känslighet 36 Inlärningssvårigheter 37 Christina, 32 år - Prestationer på fritiden 38 Idealtyp, egocentriker och outsider 43 Kognitiv förmåga och personlighet 43 Olika behov 44 Eget initiativ 44 Får en chock 45 Aleta, 41år - Disciplin och självstudier 46 Framgångsfaktorer 53 Mentorer 53 Utmaning för föräldrar 53 Pojkar och flickor 54 Behov hos särbegåvade elever 54 Mänskligt möte 55 Vill vi se? 55 Nördar 56 Anna, 32 år - Social utsatthet 58 Hur ser det ut i dag? 66 Exempel f rån Nacka kommun 66 Har frågan om elever med goda studieförutsättningar aktualiserats inom skolan? 66 Vet rektor eller lärare var de här eleverna finns? 67 Vad gör man för att de här eleverna ska nå sin potential? 68 Goda exempel 68 Vilka hinder finns för att eleverna ska nå sin potential? 71 Sammanfattning 72 Markus, 26 år - Enstöring och udda 74 Jämförelse mellan Sverige och andra länder 82 Sverige 82 Spårlöst förbi 82 Ökande intresse 83 Spetsutbildningar 83 Europeiskt perspektiv 84 Engelska modellen 84 Specialutbildning för lärare 85 Globalt perspektiv 85 Amerikanskt exempel 86 "Supernormala" barn 87 Oceanien 87 Sydafrika 88 Latinamerika 88 En global värld 88 Skolans uppdrag 89 Styrdokument 89 Ny skollag 90 Stora möjligheter 91 Forskning och framtid 93 "Intellektuell orgasm" 93 Konkreta insatser 93 Exempel från Danmark 94 Vanlig klass 95 Alla vinnare 96 Framtiden 96 Lära och förstå 97 Om Mensa 98 Referenslista 100