Hylla
Författare/Namn
Titel Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2010
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
ISBN
Antal i kö:
*00003490cam 12200877 a 4500
*00197317
*00520100915105125.0
*008100813s2010 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-05552-7 (inb.)$x978-91-44-05552-7
*035 $a(SE-LIBR)11894363$x11894363
*035 $a(Burlöv)77417
*035 $x11894363
*082 $a371.009485
*084 $aEm-c:k $2kssb/8
*084 $aEp-c:k$2kssb/8
*1001 $aRichardson, Gunnar
*24510$aSvensk utbildningshistoria :$bskola och samhälle förr och nu /$cGunnar Richardson
*250 $a8. rev. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2010
*300 $a287 s.
*850 $aLoBj
*852 $cEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Om utbildningssystemets utveckling i Sverige från medeltidens klosterskolor till dagens mångskiftande skolsystem med förskola, grundskola och gymnasieskola, vuxenutbildning och folkbildningsarbete, invandrarundervisning och arbetsmarknadsutbildning samt den väldiga expansionen inom högskolan. Tyngdpunkten ligger på tiden efter 1950-talet då reformarbetet tog verklig fart, fram till år 2010. G.R., professor emeritus vid Linköpings universitet Förlagsinformation: Den skola vi har i dag är på många sätt en annan skola än den som flertalet vuxna lärt känna. Vi lever i ett utbildningssamhälle med helt nya former av pedagogisk verksamhet. För att förstå dagens skola och dess problem är det nödvändigt att se den i ett historiskt perspektiv. Men det gäller också att betrakta skolans utveckling mot bakgrund av samhällsutvecklingen i stort. Denna bok redogör för skolans och utbildningssystemets utveckling i Sverige från medeltidens klosterskolor till dagens mångskiftande skolsystem med förskola, grundskola och gymnasieskola, vuxenutbildning och folkbildningsarbete, invandrarundervisning och arbetsmarknadsutbildning samt den väldiga expansionen inom högskolan. Tyngdpunkten ligger på 1900-talet och inte minst på tiden efter 1950-talet då reformarbetet tog verklig fart. I denna åttonde upplaga har författaren följt utvecklingen inom det svenska utbildningssystemet fram till år 2010.
Förord till den åttonde upplagan 7 KAPITEL 1 Skolan och samhället 11 En spjutspets mot framtiden? 11 KAPITEL 2 Medeltiden: Utbildningsbehov och bildningssträvanden 17 KAPITEL 3 1500-talet: Skolpolitik i statsbyggandets och kulturrevolutionens tjänst 23 En utbildningshistorisk fotnot: en historisk myt - och ett didaktiskt memento 28 KAPITEL 4 1600-talet: Den svenska stormaktens utbildningsbehov 29 - dugliga ämbetsmän och en renlärig befolkning 1. Ämbetsmannautbildning i statlig regi 30 2. Folkundervisningen - en kyrkans uppgift 36 KAPITEL 5 1700-talet: Profana bildningsinsatser och kyrklig skolpolitik 39 1. Kulturell nyorientering och pedagogisk debatt 40 2. Folkundervisning i kyrklig regi 44 KAPITEL 6 1800-talet: Allmän folkskola och ett läroverk i utveckling 47 - en grund för samhällets modernisering 1. Det dynamiska 1800-talet 47 2. En allmän folkskola - tidernas kunskapslyft 50 3. Läroverksfrågan - reallinjen etableras 58 4. Flickskolan - det tredje stora skolsystemet 70 5. Nya utbildningsbehov och nya skolor 75 6. Pedagogiska förgrundsgestalter 79 7. Bilder från skolans vardagsliv 83 KAPITEL 7 1900-1970: På väg mot utbildningssamhället 89 - enhetligt och centralstyrt 1. Samhällsförändring och utbildningsexpansion 89 2. Gamla och nya vägar i reformarbetet 95 3. En latinfri realskola 97 4. Bottenskolefrågan och folkskolans utveckling 99 5. Yrkesutbildningen 108 6. Grundskolans tillkomst och tidiga utveckling 109 7. Flickskolan och frågan om sam- eller särundervisning 119 8. Gymnasiala skolformer 123 9. Vuxenutbildning och folkbildningsarbete 127 10. Psykologisk forskning och pedagogiska experiment - utländska influenser 131 11. Utvecklingstendenser 1900-1970 135 KAPITELS 1970-2010: Tillväxt, mångfald och valfrihet 141 - Målstyrning och utvärdering, kommunalisering och privatisering, IT-revolution och datapedagogik 1. Ett samhälle i förändring - konjunkturväxlingar, välfärdskris och IT-revolution 143 2. Reformstrategi och skoldebatt 153 3. Statlig målstyrning och kommunalt driftsansvar 159 4. Fristående skolor 166 5. Förskola och förskoleklass 171 6. Grundskolans pedagogiska problem 177 7. Gymnasieskola i ständig förändring 187 8. Vuxenutbildning i olika former 198 9. Lärarutbildningen 206 10. Skolans invandrarproblem 217 11. Betyg och utvärdering 221 12. Svensk skola 1970-2010: Fyra decennier av oavbruten tillväxt och ständigt reformarbete - samt ett skarpt systemskifte 230 KAPITEL 9 Universitet och högskolor under 500 år 241 1. Två universitet och fyra fakulteter 241 2. Fackutbildning och fria högskolor - den högre utbildningens utveckling under 1800-talet 243 3.1900-1975: långsiktig strukturomvandling och rekordartad expansion 245 4. Den stora högskolereformen 248 5. 1980-talet - måttlig utbyggnad och försiktig decentralisering 251 6.1990-talets "frihetsrevolution": lokala beslut och central kontroll 253 7. Högskola "mitt i samhället" 256 KAPITEL 10 Utbildningspolitik i kalenderform 261 1. Händelser och beslut 261 2. Utredningsbetänkanden 264 3. Propositioner 265 4. Ecklesiastik- och utbildningsministrar 1840-2010 267 5. Vissa myndigheter på utbildningens område 270 Litteratur 273 Person- och sakregister 283