Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Norstedts, Stockholm : 2010
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003246cam 12200877 a 4500
*00197880
*00520101111175535.0
*008100417s2010 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-1-302673-2 (inb.)$x978-91-1-302673-2
*035 $a(SE-LIBR)11816636$x11816636
*082 $a155.4
*084 $aDofa
*084 $aDeoc
*1001 $aZiegler, Albert
*24510$aHögt begåvade barn /$cAlbert Ziegler ; översättning: Ingrid Wikén Bonde
*2491 $aHochbegabung.
*260 $aStockholm :$bNorstedts,$c2010
*300 $a121 s.
*653 $aSärbegåvade barn
*653 $aBegåvade barn
*7001 $aWikén Bonde, Ingrid$4trl$0101954
*850 $aLoBj
*852 $cDoe
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Vad menar forskare egentligen med begåvning? Vad vet skolan om högt begåvade barns behov? Och om deras individuella sätt att lära? Den här boken handlar om högt begåvade barn eller, som man också säger, barn med särskild förmåga och fallenhet. Perspektivet är både sociologiskt och individualpsykologiskt. Högt begåvade barn och unga känner sig ibland missförstådda och understimulerade. Detta är i förlängningen ett samhällsproblem eftersom många tappar intresset för skolan. Albert Ziegler, professor i psykologi vid Ulms universitet i Tyskland, gör här en intressant forskningsgenomgång av synen på begreppen begåvning, intelligens, expertis och prestationsförmåga och av västvärldens kunskapsläge i dag. Han diskuterar också möjliga sätt att tillämpa ny kunskap om begåvning i praktiken. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.