Webbsök

Förskolebarnets mänskliga rättigheter
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eab
Författare/Namn
Titel
  • Förskolebarnets mänskliga rättigheter
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2011
SAB Klassning
Upplaga
  • 1. uppl.
Omfång
  • 188 s. : ill. ;
Ämnesord
ISBN
  • 978-91-44-07505-1
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00003143cam 12200829 a 4500
*001149795
*00520120224130550.0
*008111031s2011    sw ||||e     |00| 0 swe c
*020  $a978-91-44-07505-1
*035  $a(SE-LIBR)12340461$x12340461
*035  $a12340461
*035  $a(Burlöv)106823
*082  $a372.21$222/swe
*084  $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGustafsson, Lars H.
*24510$aFörskolebarnets mänskliga rättigheter /$cLars H Gustafsson
*250  $a1. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2011
*300  $a188 s. :$bill. ;
*592  $aClip2MM$b2012-02-27
*653  $aBarnkonventionen
*653  $aFN:s barnkonvention
*850  $aLoBj
*852  $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

MTM:s talboksannotation: Förf., barnläkare och docent i socialmedicin, beskriver hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan. Utgångspunkten är FN:s konvention om barnets rättigheter, liksom svensk lag och läroplanen för förskolan. Förf. klargör sambandet mellan utveckling, behov och rättigheter. Huvudprinciperna i barnkonventionen får stort utrymme: principen om barnets bästa, alla barns lika rätt och barnets rätt att få komma till tals Förlagsinformation: Boken handlar om hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan och vilka konsekvenser det får för både personal och föräldrar. Utgångspunkten är FN:s barnkonvention, liksom svensk lagstiftning och läroplanen för förskolan. && Författaren klargör sambandet mellan utveckling, behov och rättigheter. De viktigaste principerna i barnkonventionen får stort utrymme: principen om barnets bästa, alla barns lika rätt och barnets rätt att få komma till tals. Men också barnets rätt till privatliv och åsiktsfrihet liksom rätten till lek och kultur behandlas. Allt åskådliggörs genom talrika exempel från en avdelning på förskolan Vilda skogen, där läsaren får lära känna både barn, föräldrar och personal i vardagliga situationer som beskrivs och kommenteras. Ambitionen är att visa hur ett barnrättstänkande kan gestaltas i det dagliga arbetet och umgänget med barnen och vilka dilemman som då kan uppstå. Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande utbildning för arbete i förskolan, påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma förskollärare och förskolechefer liksom för intresserade föräldrar, politiker och personal inom barnhälsovård och socialtjänst.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningEab
L ex 1Tillgängligt Lomma vuxenavdelningEab