Hylla
Författare/Namn
Titel Förskolebarnets mänskliga rättigheter
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2011
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003143cam 12200829 a 4500
*001149795
*00520120224130550.0
*008111031s2011 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-07505-1
*035 $a(SE-LIBR)12340461$x12340461
*035 $a12340461
*035 $a(Burlöv)106823
*082 $a372.21$222/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGustafsson, Lars H.
*24510$aFörskolebarnets mänskliga rättigheter /$cLars H Gustafsson
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2011
*300 $a188 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2012-02-27
*653 $aBarnkonventionen
*653 $aFN:s barnkonvention
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Förf., barnläkare och docent i socialmedicin, beskriver hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan. Utgångspunkten är FN:s konvention om barnets rättigheter, liksom svensk lag och läroplanen för förskolan. Förf. klargör sambandet mellan utveckling, behov och rättigheter. Huvudprinciperna i barnkonventionen får stort utrymme: principen om barnets bästa, alla barns lika rätt och barnets rätt att få komma till tals Förlagsinformation: Boken handlar om hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan och vilka konsekvenser det får för både personal och föräldrar. Utgångspunkten är FN:s barnkonvention, liksom svensk lagstiftning och läroplanen för förskolan. && Författaren klargör sambandet mellan utveckling, behov och rättigheter. De viktigaste principerna i barnkonventionen får stort utrymme: principen om barnets bästa, alla barns lika rätt och barnets rätt att få komma till tals. Men också barnets rätt till privatliv och åsiktsfrihet liksom rätten till lek och kultur behandlas. Allt åskådliggörs genom talrika exempel från en avdelning på förskolan Vilda skogen, där läsaren får lära känna både barn, föräldrar och personal i vardagliga situationer som beskrivs och kommenteras. Ambitionen är att visa hur ett barnrättstänkande kan gestaltas i det dagliga arbetet och umgänget med barnen och vilka dilemman som då kan uppstå. Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande utbildning för arbete i förskolan, påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma förskollärare och förskolechefer liksom för intresserade föräldrar, politiker och personal inom barnhälsovård och socialtjänst.
Förord 5 Författarens förord 7 KAPITEL 1 Händelse på förskolan 9 KAPITEL 2 Utveckling, behov, rättigheter 15 KAPITEL 3 Barnets mänskliga rättigheter 23 KAPITEL 4 FN:s konvention om barnets rättigheter 31 KAPITEL 5 Barn är också människor 39 KAPITEL 6 Barnets bästa - vad är det? 51 KAPITEL 7 Alla barns lika rätt 61 KAPITEL 8 Att få komma till tals 73 KAPITEL 9 Ett namn och en identitet 83 KAPITEL 10 Barnet, föräldrarna och förskolan 91 KAPITEL 11 Rätten att tänka, tycka och tro 105 KAPITEL 12 Också barn har privatliv! 115 KAPITEL 13 Utveckling, språk och värderingar 123 KAPITEL 14 Rätten till lek 135 KAPITEL 15 Hälsa, självrespekt och värdighet 143 KAPITEL 16 Barfota barnombud 153 Förskolan Vilda skogen 161 Lästips 163 Adresser 165 APPENDIX FN:s konvention om barnets rättigheter 167