Webbsök

Glädjen i att förstå : språk- och textarbete med barn
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Ea
Författare/Namn
Titel
  • Glädjen i att förstå : språk- och textarbete med barn
SAB Klassning
Upplaga
  • 1. uppl.
Omfång
  • 150 s. ill. 23 cm
Anmärkning: Allmän
  • Annan upplaga kan finnas vid biblioteket
Term
Medarbetare
ISBN
  • 9789144072869
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00017432cam a2203301 a 4500
*001154754
*00520160307122131.0
*008120808s2012    sw ||||e||||||000 0|swe| 
*020  $a9789144072869
*035  $5Bo$a(Bo)502717
*035  $a(SE-LIBR)13500500
*041  $aswe
*08204$a370.152$223/swe
*084  $aEaa$2kssb/8 (machine generated)
*084  $5La$aEaac$2kssb/8
*1001 $aBergöö, Kerstin,$d1942-
*24510$aGlädjen i att förstå :$bspråk- och textarbete med barn /$cKerstin Bergöö, Karin Jönsson.
*250  $a1. uppl.
*300  $a150 s.$bill.$c23 cm
*500  $5Bo$aAnnan upplaga kan finnas vid biblioteket
*650 7$aKritiskt tänkande hos barn
*650 7$aTextförståelse
*650 7$aGrundskolan
*650 7$aundervisning
*650 7$aLiteracy
*650 7$aLäsundervisning
*650 7$aSpråkundervisning
*650 7$aLitteraturpedagogik i skolan
*650 7$aLitteraturpedagogik i förskolan
*650 7$aMakt
*650 0$aReading comprehension
*650 0$aCritical thinking in children
*650 0$aEducation, Elementary
*650 0$aElementary schools
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*7001 $aJönsson, Karin,$d1951-$0https://libris.kb.se/pm14bdm713snp6d#it
*852  $hEa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omger dem med fokus på makt, genus, etnicitet och rättvisa: Vem är det som talar i texten? Vad säger texten oss? Varför? Skulle det kunna vara på något annat sätt? Genom praktiska exempel diskuterar författarna hur läroplanernas språk-, kunskaps-, identitets- och demokratiuppdrag kan hållas samman som ett och samma uppdrag. Utgångspunkten är att barn vill förstå sig själva och den värld de lever i och att förskolans och skolans uppgift är att stödja och inspirera dem i det projektet. Målet är att ge alla barn tillträde till ett skriftspråkligt medborgarskap där de vill, kan och vågar uttrycka sina åsikter. Glädjen i att förstå vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningEa