Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Nytt land och ny skola : berättelser om att bryta upp och börja om
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003529cam 12200913 a 4500
*001178926
*00520140922142138.0
*007
*008110518s2011 sw ||||e 001 0 swe c
*020 $a978-91-47-09955-9
*035 $a(SE-LIBR)12186385$x12186385
*035 $a(Burlöv)98473
*08204$a305.23086914$222/swe
*084 $aOabkba$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aJepson Wigg, Ulrika
*240
*24510$aNytt land och ny skola :$bberättelser om att bryta upp och börja om /$cUlrika Jepson Wigg
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2011
*300 $a192 s. ;
*500
*520
*592 $aClip2MM$b2014-09-30
*650 7$aFlyktingbarn$xpedagogiska aspekter$2sao
*650 7$aInvandrarungdomar$xpedagogiska aspekter$2sao
*650 7$aIdentitet (psykologi)$2sao$0148575
*650 7$aKulturell identitet$2sao$0151474
*650 0$aIdentity (Psychology) ; Group identity ; Civilization
*650 0$aIdentity (Psychology)
*653 $aSkolan
*653 $aungdomar
*653 $abarn
*653 $aflyktingar
*653 $ainvandrare
*7001
*850 $aLoBj
*852 $cOhd
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 6 Inledning 7 Intervjupersonerna 8 Bokens disposition 11 Kort om hökens metod 11 All minnas som en meningsskapande aktivitet 13 Några centrala begrepp 15 DEL 1 19 Kapitel 1. Invandringen till Sverige 20 Flyktingmottagande i Sverige 21 Skolgång för nyanlända elever 25 Kapitel 2. Uppbrott 27 Innan flykten 27 Att tvingas fly - vardaglighet och dramatik 31 Alt möta det nya 38 Väntan på asyl 43 Sammanfattande diskussion: När tillvaron sätts i gungning - uppbrottets villkor 50 Kapitel 3. Omstart 55 Skolan som ett steg in i samhället 55 Att behärska språket - en nyckel 65 Sammanfattande diskussion: Skolans och språkets betydelse - omstartens villkor 70 Kapitel 4. Relationer och identiteter 73 Vänskap 73 Familjeband och hemland: En komplex relation 85 Vem "jag" är och varför 90 Att känna sig, och att göras, annorlunda 96 Sammanfattande diskussion: Identitet, gemenskap och utanförskap 101 Kapitel 5. Tre identiteter 110 Utanförskap som identitet 110 En kluven identitet 116 Aktivitet som identitet 123 Sammanfattande diskussion: Identitet som berättelse 129 DEL 2 135 Kapitel 6. Arbetssätt och förhållningssätt 136 Storskolan och Mellanskolan 136 Elevernas bakgrunder och erfarenheter 137 Förhållningssätt i mötet med nya elever 140 Att introducera eleverna i språket och skolarbetet 143 Elevernas förhållningssätt i och till skolan 148 Ramar och kramar - att möta elevers olikheter i klassrummet 153 Sammanfattande diskussion - klassrummet i första rummet 156 Kapitel 7. Relationer och känslor i klassrummet 159 Asylsökande och ensamkommande elevers situation i skolan 159 Om hur asylsökande och ensamkommande elever mår 163 Att arbeta med nyanlända elever - ett tungt arbete 168 Att arbeta med nyanlända elever - ett givande arbete 171 Lärarnas råd till dem som vill arbeta med nyanlända barn och ungdomar 174 Sammanfattande diskussion 177 Kapitel 8. Avslutande reflektioner 180 Referenser 184 Elektroniska källor 189 Register 191