Hylla
Författare/Namn
Titel Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2017]
SAB Klassning
Upplaga
Omfång 217 sidor illustrationer 23 cm
Anmärkning: Allmän
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00014789cam a2202569 a 4500
*001332335
*00520170920155346.0
*008170706s2017 sw ||||e||||||001 0|swe|c
*020 $a9789144076256$qhäftad
*035 $a(BOKR)9789144076256
*035 $a(SE-LIBR)20891881
*041 $aswe
*08204$a439.7824$223/swe
*084 $aFct$2kssb/8
*084 $aEabfct$2kssb/8
*1001 $aFlyman Mattsson, Anna,$d1969-
*24510$aSvenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund /$cAnna Flyman Mattsson.
*250 $aUpplaga 1
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2017]
*300 $a217 sidor$billustrationer$c23 cm
*500 $5Li$aPliktex.
*650 7$aSvenska som andraspråk
*650 7$aFlerspråkighet
*650 7$aSpråkinlärning
*650 7$aAndraspråk sinlärning
*653 $aAndraspråk sinlärning
*653 $aSvenska som andraspråk
*653 $aSpråkundervisning
*8528 $cFct
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 1 Andraspråksforskningen som grund 9 Bokens disposition 10 2 Medvetenhet om språk 13 Enspråkighetsnormen i Sverige 13 En debatt på villovägar 14 Förfall eller utveckling? 16 Svenskans styrka 21 Inkludering eller exkludering? 22 En medveten lärare 24 3 Teorier växer fram 27 Behaviorismen 27 Chomsky lägger ny grund 29 Inlärarspråket 31 Tvärspråkligt inflytande 35 Monitormodellen 38 Vad kan vi lära av de tidiga teorierna? 40 4 Kognitiva aspekter på språkinlärning 43 Kompetensbaserade inlärningsteorier 44 Komplexitet, korrekthet och flyt 46 Grammatiska utvecklingsstadier 48 Processbarhetsteorin 50 Teachability hypothesis 56 Kognitiva aspekter i klassrummet 57 5 Ett funktionalistiskt perspektiv 59 Mappning av form och funktion 60 En basvarietet 61 Systemisk-funktionell lingvistik 63 Språktypologi 64 Ett funktionalistiskt perspektiv i klassrummet 69 6 Språkinlärning genom interaktion 71 Kommunikationsstrategier 71 Input, output och interaktionshypotes 74 Sociokulturell teori i ett nytt sammanhang 77 Samtalsanalysen vinner mark 79 Interaktionsteorier i klassrummet 80 7 Individuella skillnader 83 Startålder 84 Språkbegåvning 86 Motivation 87 Inlärningsstrategier 88 Fler individuella skillnader 90 Att hantera individuella skillnader i klassrummet 91 8 Flerspråkighetsforskning 95 Definitioner 95 Kodväxling 99 Vad är kodväxling? 99 Pragmatiska aspekter på kodväxling 102 Grammatiska aspekter på kodväxling 106 Konsekvenser av flerspråkighet 108 Flerspråkighetsforskning i klassrummet 112 9 Flerspråkighet på organisationsnivå 115 Flerspråkiga skolor och förskolor 116 Språkbad 116 En omtalad studie 120 Europaskolor växer fram 122 Ett projekt om tvåspråkiga förskolor 124 Tvåspråkig undervisning i Malmö 125 Modersmålet i utbildningen 126 Modersmålsundervisning 126 Nyanlända elevers möjligheter 132 Svenska som andraspråk 134 Kritiken mot ämnet 136 Svenska som andraspråk - framtiden 139 Att bana väg för flerspråkighet i den svenska skolan 140 10 Språket i klassrummet 145 Språket som inläraren möter 146 Fokus på form 147 Korrigerande återkoppling 149 Anpassat tal 153 Lärarfrågor 156 Interaktion 158 Interaktionstyper i ett språkklassrum 158 Lärarlett och grupparbete 162 Med modersmålet i klassrummet 164 11 Grammatisk utveckling 169 Att ta hänsyn till utvecklingsstadier 170 En forskningsstudie om läromedel 171 Bedöma språkutveckling och språkfärdighet 173 En bedömningsmodell baserad på PT 177 Processande 178 Automatisering 180 Variation 180 Mätning av komplexitet, korrekthet och flyt 182 Individualisering med språkanalys som grund 187 Efterord 193 Litteraturförteckning 195 Person- och sakregister 215