Hylla
Författare/Namn
Titel Elevhälsa börjar i klassrummet
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2009
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Elektronisk adress och åtkomst (URI) http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33473-01/height/320/width/320/bild.jpg Omslagsbild alias: URL
ISBN
Antal i kö:
*00003097cam 12200829 a 4500
*00192340
*00520090807142440.0
*008090419s2009 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-05607-4$x978-91-44-05607-4
*035 $a(SE-LIBR)11379980$x11379980
*082 $a371.7
*084 $aEmm-c
*084 $aEu
*084 $aEaae
*1001 $aGustafsson, Lars H.
*24510$aElevhälsa börjar i klassrummet /$cLars H. Gustafsson
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2009
*300 $a170 s.
*653 $aparenting
*653 $aelevhälsoarbete
*852 $hEm-c
*8564 $uhttp://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33473-01/height/320/width/320/bild.jpg$zOmslagsbild$galias: URL
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Förf. är docent i socialmedicin och har lång erfarenhet av arbete som barnläkare och skolläkare. Ett kompetent elevhälsoteam ska finnas på varje skola, men det som betyder mest för elevers välbefinnande är vardagens möten med skolans vuxna. Den stora utmaningen för skolan är att utforma en arbetsmiljö som främjar både hälsa och lärande. Boken innehåller en rad vardagsnära exempel. Förlagsinformation: Boken handlar om hälsofrämjande arbete i grundskolan. Ett kompetent elevhälsoteam ska finnas på varje skola, men det som betyder mest för elevers fysiska och psykiska välbefinnande är vardagens möten med skolans vuxna. Den stora utmaningen för skolan är att utforma en arbetsmiljö som främjar både hälsa och lärande. Bara elever som trivs och mår bra lär sig något av värde! Ett av nyckelbegreppen är &"parenting&", det vill säga skolans förmåga att möta elever på ett varmt, empatiskt och samtidigt insiktsfullt sätt. Elevhälsa börjar i klassrummet är skriven för att kunna läsas av många och innehåller en rad vardagsnära exempel från skolans vardag. Litteraturtips finns med för den som vill läsa mer. Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande lärar-, psykolog-, socionom- och sjuksköterskeutbildning, specialpedagogiska påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma lärare och skolledare samt personal inom elevhälsan liksom för intresserade föräldrar och skolpolitiker som vill veta mer om denna viktiga verksamhet i skolan.
Förord 7 KAPITEL 1 Berättelsen om Elias, del 1 9 Reflektion 12 Elevhälsans analysblomma 16 KAPITEL 2 Barn, människa, elev 19 Berättelsen om Melinda 24 Ett barn är gjort av hundra 25 KAPITEL 3 Hälsa - vad är det? 27 Praktiska konsekvenser 30 KAPITEL 4 Hur mår våra barn och ungdomar idag? 33 Hälsa nu och förr 33 Hälsa och sociala förhållanden 35 Sverige och övriga Europa 36 Hälsa hos flickor och pojkar 37 När allting flyter omkring 40 KAPITEL 5 Att handskas med livet som det är 43 Berättelsen om Mahmoud 44 Emotionell intelligens i skolan 45 Etikens kök 54 KAPITEL 6 Elevhälsa börjar i klassrummet 57 Psykiska och sociala problem 58 Sekretessens dilemma 59 Lärande som flykt 60 Mötet på tumanhand 61 Parenting 65 KAPITEL 7 När det värsta händer 69 Tala med barnet 69 Den bedrägliga trösten 70 Hoppet som aldrig dör 71 Vad vi kan göra i skolan 71 KAPITEL 8 Elever i behov av särskilt stöd 77 Berättelsen om Elias, del 2 79 KAPITEL 9 Vem är egentligen normal? 91 Det statistiska normalitetsbegreppet 94 Det etiologiska normalitetsbegreppet 96 Det normativa normalitetsbegreppet 98 Normalitet och särskilt stöd 99 KAPITEL 10 Elevhälsan och diagnoserna 105 För och emot diagnoser 108 Berättelsen om Elias, del 3 112 KAPITEL 11 Några utmaningar 117 Bråkiga elever 118 Blyga och ängsliga elever 120 Ledsna elever 121 Skolfrånvaro 125 Nyanlända flyktingelever 127 KAPITEL 12 Skolan som rättssamhälle 129 Berättelsen om Diego och de andra 130 Kränkande behandling på elevernas arbetsplats 133 Rättssäkerhet i skolan 136 KAPITEL 13 Samarbete med föräldrar 139 Föräldrar i klassrummet 139 Utvecklingssamtalet 141 Problemfokuserat möte 142 Elevhälsokonferensen (EHK) 143 Föräldramötet 145 Samarbete med förhinder 146 KAPITEL 14 Skolans elevhälsoteam 149 Den medicinska och omvårdande kompetensen 149 Den sociala kompetensen 151 Den psykologiska kompetensen 152 Den specialpedagogiska kompetensen 153 Arbetsplan och utvärdering 154 KAPITEL 15 Se människan! 157 Litteraturtips 161 Person- och sakregister 167