Hylla
Författare/Namn
Titel Höra hemma : familj och social förändring i svensk radioserieteater från 1930-talet till 1990-talet
Utgivning, förlag, etc. Makadam, Göteborg ; Stockholm : 2010
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Allmän "CD:n innehåller ljudexempel ur sju av de radioprogram som analyseras i boken"
Anmärkning: Dissertation o.dyl.
Anmärkning: Bibliografi etc.
Anmärkning: Språk Sammanfattning på engelska med titeln: Home listening : family and social change in Swedish radio theatre series from the 1930s to the 1990s
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003301cam 12200805 a 4500
*00196127
*00520100421123343.0
*008100211s2010 sw ||||e m |001 0|swe c
*020 $a978-91-7061-076-9 (inb.)$x978-91-7061-076-9
*035 $a(SE-LIBR)11765894$x11765894
*041 $aswe$beng
*082 $a791.457
*084 $aIkx-c.5$2kssb/8
*084 $aBua-c:k.5$2kssb/8
*1001 $aBjörck, Amelie
*24510$aHöra hemma :$bfamilj och social förändring i svensk radioserieteater från 1930-talet till 1990-talet /$cAmelie Björck
*260 $aGöteborg ;$aStockholm :$bMakadam,$c2010
*300 $a415 s +$e1 CD
*500 $a"CD:n innehåller ljudexempel ur sju av de radioprogram som analyseras i boken"
*502 $aDiss.$cLund : Lunds universitet$d2010
*504 $aS. 384-404: Bibliografi
*546 $aSammanfattning på engelska med titeln: Home listening : family and social change in Swedish radio theatre series from the 1930s to the 1990s
*653 $a1900-talet
*653 $afamiljen
*653 $aRadioteater
*850 $aLoBj
*852 $cIkx
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: Familjeserier - radioteater i serieform om familjeliv - har en lång tradition i Sverige. Den första, &"Ingenjör Björck med familj&" sändes mellan 1936 och 1943 och en av de senare var &"Hundsjöviken&" som sändes 1997. I denna avhandling studerar litteraturvetaren A.B. hur skildringen av familjen har förändrats genom åren. Berättarformen följer samma mönster men innehållet speglar samhällsutvecklingen.
INLEDNING 9 Syfte och material 10 Teoretiska utgångspunkter 14 Kritiska positioner och tidigare forskning 18 Familjeserien i seriekritikhistorien 19 Forskningsfältets konstitution 24 Metod och disposition 27 Kapitel 1. Familjeserien etableras nationellt och internationellt 31 Familjer i alla medier 33 Familjeseriens etablering som internationell trend 35 Storbritannien 36 USA 37 Norden 39 Kapitel 2. Till folkhemmets stöd 41 1936-43: Ingenjör Björck med familj Seriens produktionsmiljö 42 Nationell mobilisering och gränslös kunskapstörst 43 Kvinnans plats i radions folkbildning 44 Textintroduktion: familjevardag trots dystra tider 47 Dialoger för medborgerlig fostran 49 Genuspolariteten som dialogens motor 52 Hemmet och äktenskapet 53 Patriarkal makt på kvinnans villkor 55 Seriens tilltal och det familjära "vi:et" 61 Intimitetsretorik i paratexter och lyssnardialog 63 Seriens ställning och mottagande 67 Från radio till bok, film och reklam 68 Positionen som "norm för svenskt familjeliv" 72 Resumé 76 Kapitel 3. Skrattet som gemenskap 80 1948-1965: Söndagsfamiljen Lindgrens två trappor upp Sellmans Lilla Fridolf och jag Hemma hos Hanssons Frid och Fröjd Skogmans på luffen Sommar med Ada Pappa och vi Seriernas produktionsmiljö 82 Familjeseriens följsamhet 86 Textintroduktion: nio familjeseriekomedier 87 Lilla Fridolfs revoltförsök mot präktigheten 90 Mönster och förskjutningar i de nio serierna 96 Karaktärernas kontrastering 99 Strävan etter jämvikt 101 Fyra frekventa formler 103 Mansrollen skaver, de unga tar sig ton 110 Seriernas tilltal och känslornas extroverta lek 114 Familjeseriekomedins ställning och mottagande 116 Resumé 122 Kapitel 4. En nyprovinsiell mission 125 1959-60: Hällebäcks gård Seriens produktionsmiljö 126 Nyprovinsiella överväganden 127 Textintroduktion: ordets teater i ny ljudmiljö 129 Familjekollektivets och hembygdens lov 132 Familjen kontra stadsborna och de rika 134 Tvisten om moderniseringsprocessen 137 Jämställdheten och romantiken - Kerstin i centrum 141 Hembygdsnostalgi och samtidspolitik 143 Seriens tilltal och mottagande 145 Lyssnarundersökningar 146 Jordbruksdebatt trots föranstalter 148 Kritikens attack, producenternas urskuldanden och lyssnarnas försvar 152 Sigge Stark och demokratins kultursyn 157 Resumé 158 Kapitel 5. Från förortsruckel till sovstad 160 1960-63: Familjen Andersson Trivselmyra story Serierna och deras produktionsmiljöer 161 Familjen Andersson - i klinch med redaktionen 161 Trivselmyra story - omhuldad trendbarometer 165 Decentraliserade familjer i nya miljöer 167 Familjen Andersson och integrationen 167 Symbolisk demokratisering i Trivselmyra 170 Anderssons drömmar om hiss och sopnedkast 173 Käcka karlar och sjuka fruar i Trivselmyra 174 De ungas utrymme i 1960-talets serier 181 Seriernas tilltal och stilintertexter 186 Familjen Andersson och den sociala traditionen 186 Trivselmyra story och trolösheten 188 Resumé 193 Kapitel 6. Alternativ i familjekritikens tid 196 1967-82: Familjen Andersson Storfamiljen Blomgren Familjen Larsson Jan - ett spel om en människa Seriernas produktionsmiljö 197 Serieteater mot radions vänstervridning 199 Textintroduktion: familjeserien i stormögat 202 Familjen Andersson med radikalismen som gisslan 202 Allt är möjligt i storfamiljen Blomgren 211 Familjen Larssons vägar genom lågkonjunkturen 217 Mansrollen inför rätta 226 Resumé 232 Kapitel 7. Familism mot nyliberalism 234 1985-1989: Ur familjen Fläderlunds liv Ett hus! Ett hus! Gasbubblan Seriernas produktionsmiljö 236 Debatten kring kortteatern 237 Yuppiekriget i familjen Fläderlund 240 Vänsterprojektet som röktes ut - Ett hus! Ett hus! 245 Pengarna eller familjelivet! - Gasbubblan 252 Resumé 255 Kapitel 8. Relationssamtalet i centrum 257 1989-1999: Dum går först/Scener ur en betänketid . Sanningar och lögner Serierna och deras produktionsmiljö 259 Jan - ett spel om en människa Den "rena" relationens hägring 260 Seriernas tilltal och den blottade parpsykologin 267 Resumé 272 Kapitel 9. Familjeprojekt i rörelse 275 1997: Hundsjöviken Seriens produktionsmiljö och ställning 276 Textintroduktion: en opolerad familjekänsla 281 Intimitet och identitet under förhandling 283 Formgivning av hem och identiteter 283 Självreflexion och bekräftelsebehov 287 Uppluckrade rollprofiler 290 Brevdramaturgins tilltal 294 Genrelekens och intertextualitetens roll 300 Seriens mottagande 303 Resumé 308 AVSLUTNING 311 Familjeseriens radikala och konserverande former 313 Familjeserien och intimiteten 318 SUMMARY 322 NOTER 333 KÄLLOR OCH LITTERATUR 384 PERSONREGISTER 405 Efterord 415 Anvisningar rörande CD:n 416